Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 17 år, jeg har aldrig set et problem med sugardaddys og sugarbabys, men nu er jeg faktisk ved at blive en sugarbaby. Men jeg har aldrig haft sex og ved ikke om jeg er okay med af miste min mødom til en ældre mand, som oven i købet ved hvad han vil have. Ud over det vil jeg skulle være nødt til at tage 2,5 timer offentlig transport derhen, og ved ikke hvad jeg skal fortælle mine forældre, hvis jeg ender med at gøre det. Altså jeg vil jo ikke sige hvad jeg laver, men hvad man så skal sige i stedet for? Please hjælp mig, jeg skal snart give ham svar.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Uanset om man er sugarbaby eller ej, så er det vigtigt at man ikke har sex med andre for deres skyld, men at man har sex med dem, fordi man også selv har lyst til det.
Sex handler om at begge personer giver samtykke til det. Hvis der ikke er samtykke til sex, så er der tale om voldtægt. Samtykke er ikke noget, man kan give på forhånd. Det vil sige, at man ikke kan sige til en person "i morgen skal vi have sex" eller "i aften skal vi have sex", og så fungerer det som samtykke for at man skal fuldføre sex den pågælgende dag. Nogle gange har man måske givet samtykke til sex, men finder ud af at man ikke har lyst alligevel undervejs. Det er altid okay, at ændre mening undervejs, og man behøver ikke give en forklaring. Man kan bare sige: "Jeg har ikke lyst alligevel". Vigtigst er at du føler dig klar til at have sex for første gang - og at du har lyst til at have sex med ham. Ellers skal du ikke have det.
Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til at have sex for første gang. Vi kan ikke sige, hvornår du er klar. Det kan kun du mærke.
Nogle glæder sig og kan slet ikke vente med at komme i gang med at have sex. Andre er nervøse for, om de kan finde ud af det, eller om der måske er noget, der gør ondt. Hos mange vil både nervøsiteten og glæden være der på samme tid.
Tit kan det hjælpe at fortælle den anden, hvis du er nervøs - så fortæller du samtidig, at du har nogle følelser med i det og det er positivt. Hvis man er i tvivl om man er klar til sin første gang eller endda bliver bange, kan det være man ikke er helt klar, fordi man ikke føler sig tryg nok.
Det er vigtigt at huske, at der ikke er nogen opskrift på, hvordan man skal have sex generelt eller første gang. Og man behøver heller ikke ”gå hele vejen” første gang man prøver. Måske kan det være rart at starte med at røre ved hinandens kroppe først med hænderne, eller måske med munden, og derefter mærke efter og snakke om, om man har lyst til mere. Det er altid okay at sige stop. Man må gerne tage det i små skridt og af flere omgange. Bare fordi man kysser og nusser behøver man ikke at gøre mere end det, hvis man ikke føler sig klar.
Hvis I gerne vil prøve penetrationssex (penis i skede), er det en god idé at gå roligt frem og ”tjekke ind” undervejs i forhold til om det stadig er rart, gør for ondt, om man stadig har lyst osv. Og så er det en god idé at bruge prævention. Kondom er den eneste præventionsform, der beskytter mod både sexsygdomme og graviditet og kan købes i supermarkeder og på apoteket. Andre præventionsformer er også mulige at bruge for piger/kvinder, men det kræver at man taler med sin egen læge.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00-19:00. XX105