Spørgsmål:
Hej!
Når jeg kysser med min mandlige kæreste, oplever jeg at mine brystvorter bliver stive, at det kilder forneden samt at jeg bliver våd – er det normalt?
Hvor ofte må jeg lege med mig selv?
Gør sex ondt eller er det altid rart?
Mange hilsner

Svar:
Hej og tak for dine spørgsmål!
Først om kropslige reaktioner ved at blive kysset: Når vi bliver opstemt seksuelt, reagerer kroppen på forskellige måder.
Hvis man har en krop med en vagina, kan man opleve at blive våd i skeden, og at klitoris og kønslæberne svulmer op og bliver mere følsomme.
Hvis man har en krop med en penis, kan man opleve at ens penis bliver stiv og der eventuelt kommer præsperm ud af urinrøret.
Uanset hvilken krop man har, kan man opleve at ens brystvorter bliver stive.
Man kan dog opleve ovenstående, uden rent faktisk at have lyst til at kysse, nusse eller have sex. Derfor er det en god idé altid at tjekke ind med sig selv og ligeledes med sin partner først. Du kan læse mere om lyst her
Derudover må du lege med dig selv, onanere og have sex lige så ofte som du har lyst til :-)
Ift smerter ved sex: Sex bør altid føles rart og bør ikke gøre ondt.
Hvis man oplever smerter under sex, er det vigtigt at man stopper og fortæller sin partner, hvad der gør ondt. Herfra kan det være, at man finder en løsning så det ikke gør ondt, men det kan også være, at man slet ikke har lyst til at fortsætte med at have sex. Begge dele er helt okay.
Der kan være flere grunde til, at man kan opleve smerter ved sex. Hvis man har penis i vagina sex, kan det nogle gange gøre ondt hvis vagina spænder op eller ikke er våd nok. Her kan en løsning være, at fokusere på at varme kroppen op, hvilket kan gøres ved kys, nus, at slikke mm. Det kaldes populært for ”forspil”. Det er dog vigtigt at nævne, at man sagtens kan have sex uden at have penis i vagina sex. Læs evt. mere om forskellige former for sex her.
Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at skrive ind på chatten eller ringe ind på tlf (70202266) alle hverdag fra kl 15.00-19.00.
Vi holder dog lukket i Påsken, men er tilbage fra mandag d. 10/4.
Mange hilsner,
Sexlinien xx129