Spørgsmål:
Hej, jeg har mødt den her søde pige og vi skal måske snart have sex, men hun har bollet før og jeg har ingen erfaring. Hvordan skuffer jeg hende ikke og hvordan gør jeg det godt? Har mega præstationsangst.

Svar:
Hej med dig, tak for dit spørgsmål!
Det lyder rigtig dejligt, at du har mødt en sød pige og at I måske skal have sex med hinanden. Det er helt normalt, at man kan blive nervøs og få præstationsangst før man skal have sex første gang. For mange kan det hjælpe på den følelse, at sige til den anden, at det er den første gang og fortælle, hvordan man har det med det. Det kan fjerne lidt af presset og nedsætte præstationsangsten. Det hjælper også din sexpartner til at være opmærksom på dig undervejs.
Det vigtigste er nok, at du sigter mod at have en god, rar og måske sjov oplevelse. Det som gør en seksuel oplevelse god, er ikke nødvendigvis, at man kan en masse særlige ting, men at man er nærværende, nysgerrige og opmærksomme på hinanden.
Du skriver, at du ikke vil skuffe hende og det er forståeligt. Samtidig er det vigtigt at huske, at sex jo sker mellem to personer og det derfor ikke er dig, der skal præstere noget særligt, men jer der sammen skal skabe en god oplevelse for jer begge to. Det kan være god idé, at give sig god tid til at ophidse hinanden inden selve samlejet og gå stille og roligt frem. Man kan bruge tid på at finde ud af den andens krop, hvad der føles godt for dig og den anden.
Du må også regne med at den berøring, du får, kan føles anderledes end den, du giver dig selv gennem onani, så det eventuelt kan være sværere at opnå udløsning. Sådan kan det også være for den, du har sex med. Det kan være en idé fx at spørge 'føles det her godt?' eller 'hvad føles bedst, det her eller det her?'. Nogle gange kan nysgerrighed være godt og man kan spørge den anden om, hvad de selv gør, hvis de onanerer.
Du kan læse videre her på vores undersider om første ganghvor skal det ske og skal-skal ikke. Og om præstationsangst her.
Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at vende tilbage eller at skrive på chatten eller ringe ind på 70 20 66 22 hverdage mellem 15-19.
De bedste hilsner,
Sexlinien, XX11