Spørgsmål:
Jeg havde for et par dage siden (2-3 dage) sex for første gang. I starten fik jeg finger og da han så skulle til at sætte den i mig tog han kondom på og prøvede at stikke den ind, men det virkede ikke da jeg var for stram. Derfor smuttede komdomet af og han tog et nyt på for st prøve igen. Mens han prøvede at få den i stak han ogs fingrene op for ligesom at guide til at få den ind. Problemet er det at jeg er bange for at der kan være kommet sæd eller præ-sæd i mig på et eller andet tidspunkt hvis jeg nu har rørt ved hans penis og derefter ved mg selv eller omvendt hvis han har rørt sæd på en eller anden måde og derefter rørt mig. Jeg har desuden blødt en smule de her par dage siden, og skal gerne få min menstraution inden for de næste par dage Jeg tror lidt at vi kunne gå hen og blive bollevenner men jeg har ingen mulighed for at komme på piller Så hvordan skal jeg sørge for at der ikke bliver overført noget sæd på nogen måde i mig Er så bange for at blive gravid

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Det er rigtig godt at du skriver ind for at få mere viden om prævention og graviditet. Den viden er vigtig - dels så man kan beskytte sig så godt som muligt mod uønsket graviditet og sexsygdomme - men også, så man ikke skal gå med den frygt for at blive gravid, som du beskriver.
Hvis vi lige starter med situationen for nogle dage siden, hvor du havde sex for første gang. Risikoen for, at du kan være blevet gravid er meget lille. Der er selvfølgelig en lille teoretisk mulighed for, at der, som du skriver, kan være kommet en sædcelle fra fyrens præsperm på hans finger og videre der fra op i din skede, så du kan være blevet gravid. Men der er altså ikke nogen stor risiko, hvis hans pik aldrig har været oppe i din skede uden kondom og han ikke har fået udløsning uden kondom.
Det at at du har blødt en smule, kunne godt være et tegn på graviditet. Det ville være det, man kalder en implantationsblødning - det vil sige en lille blødning, som kommer når et befrugtet æg har sat sig fast i livmoderen (altså når en graviditet starter). Sådan en blødning vil dog oftest komme mellem 7 og 14 dage efter, man har haft sex, så det er ikke sandsynligt, at din blødning er en implantationsblødning. Det er mere sandsynligt, at den blødning du har haft er en almindelig uregelmæssig blødning, som mange har i de første år, hvor de har menstruation. Alt i alt er risikoen for, at du er blevet gravid ikke så stor. Og hvis din menstruation kommer her om et par dage er det i alle tilfælde udelukket. Skulle menstruationen udeblive, er det ikke éns betydende med, at du er gravid, men så vil vi anbefale dig at tage en graviditetstest, som man kan købe på apoteker og i de fleste supermarkeder. En graviditetstest giver det mest præcise resultat hvis man tager den dagen efter, man skulle have fået sin menstruation. Så vi vil anbefale dig at tage den dér.
Vi er ikke helt klar over, hvorfor du ikke kan komme på minipiller eller p-piller. Hvis det skyldes, at de indeholder hormoner, som kan give nogle bivirkninger, du gerne vil undgå, så er hormonspiral og p-stav også udelukket. De indeholder nemlig også hormoner og kan give nogle af de samme bivirkninger - selvom risikoen er mindre. Hvis du vil undgå at indtage hormoner, så kunne en kobberspiral være en mulighed for effektiv prævention. En kobberspiral er et lille 'anker', der bliver lagt op i livmoren, hvor det forhindrer, at man bliver gravid. Kobberspiralen giver ca 98% sikkerhed for ikke at blive gravid - så det er stort set lige så effektivt som p-piller.
Hvis du heller ikke har mulighed for at bruge kobberspiral, er det nødvendigt at bruge en såkaldt 'barrieremetode' - altså én af de præventionsformer, som 'bremser' sædcellen fra overhovedet at komme op i skeden. Den mest brugte barrieremetode er kondomet, som altså er virkelig effektivt - ca. 97%. Du skriver at du er bekymret for at blive gravid, selvom du og din mulige bolleven bruger kondom, når I har sex. Som sagt er det rigtigt, at der kan være en meget lille risiko for, at man kan blive gravid, hvis der kommer nogle sædceller på fingrene efter udløsning, eller hvis man skifter kondom undervejs. Men hvis man bruger kondomet korrekt, så er risikoen for graviditet altså meget, meget lille. Hvis I bruger kondom hver gang I har sex, behøver du altså ikke at være bekymret for at blive gravid - det er meget usandsynligt, at du bliver det. Hvis du mærker at bekymringen bare bliver ved, selvom du på en måde godt ved, at risikoen er lille, kan du måske aftale med personen, du har sex med, at du gerne vil have, at han altid vasker fingre inden han rører ved dig for neden. Så er man sikker på, at en eventuel sædcelle bliver vasket helt væk.
Hvis det på et tidspunkt går galt, og der f.eks. opstår en situation, hvor kondomet sprænger, så kan det være en god idé, at bruge nødprævention (fortrydelsespille). En fortrydelsespille skal tages så hurtigt som muligt efter samlejet og virker ved at skubbe ens ægløsning, så man ikke bliver gravid. En fortrydelsespille kan derfor også kun tages inden man har haft ægløsning - ellers er der ikke nogen ægløsning at skubbe. Men da aldrig kan vide præcist hvornår man har ægløsning, kan det give mening at tage fortrydelsespillen under hele cyklus.
Det er meget almindeligt at man være bange for at blive gravid når man først begynder at have sex. Det er selvfølgelig også noget, man skal tage alvorligt, men hvis man konsekvent bruger kondom eller en anden præventionsform med høj beskyttelse, er der ikke noget at være bange for. Det kan være en stor hjælp at tale med sine venner og sin sexpartner om, at man er megret bange for at blive gravid. Selvom ingen bare kan få frygten til at gå væk med et trylleslag, så kan det virkelig føles som en stor lindring, bare det at tale højt om det. Hvis du fortæller din sexpartner om, at det er noget, der fylder for dig, hjælper du også ham til at blive mere opmærksom på dig og på at bruge præventionen korrekt.
Du er også mere end velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19, hvis du gerne vil spørge mere ind, eller vende nogle ting med os.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140