Spørgsmål:
Hej Jeg er 18 og har overvejet at starte på en form for prævention, men jeg er så tivivl om hvilken der passer bedst til mig. Jeg er nemlig ikke så vil med tanken om at tage på, (jeg træner en masse) og vil gerne holde mine former som de er. Meeeeen vil ikke skade hvis der kunne komme lidt på bryst-partiet. Jeg vil derudover helst ikke have uren hud, så jeg er måske hoppet lidt fra tanken om mini piller. Jeg bryder men nemlig ikke om det med at kunne få humørsvingninger samt depression. Sidst men ikke mindst så vil jeg helst ikke starte på noget som kan skade min sundhed eller noge i den dur. HELP ME!

Svar:
Hej og tak for din henvendelse!
Det er rigtig godt, at du skriver ind og opsøger viden inden du vælger præventionsform! Hormonel prævention har rigtig mange fordele, og mange personer føler klart, at fordelene opvejer ulemperne. Det er dog rigtigt, at nogle personer som tager enten minipiller eller p-piller tager på i vægt. Det skyldes ikke at pillerne i sig selv får én til at tage på, men at hormonet gestagen som er i begge slags piller kan øge appetitten, så man får lyst til at spise mere og dermed tager på. Det er dog ikke alle der får denne bivirkning, og mange som får bivirkningerne, oplever at de går væk igen efter omkring 3 måneders brug.
Det samme gælder for de andre bivirkninger, som du er bekymret for - uren hud, humørsvingninger og risiko for depression. Der er en øget risiko for at udvikle depression, hvis man er på hormonel prævention - f.eks. minipiller og p-piller - men det er altså slet ikke sikkert, at man får en depression, hvis man tager de former for prævention. At der er en øget risiko for depression betyder ikke nødvendigvis, at man skal fravælge minipiller eller p-piller - men det er vigtigt, at man er opmærksom på sig selv, især i de første måneder efter man er startet. Hvis du oplever tegn på depression, er det vigtigt at du kontakter lægen for enten at få en anden type pille eller en helt anden prævention. P-piller kan også give en lidt øget risiko for, at man får en blodprop. Igen er det ikke noget, man skal gå og være bange for - men det er godt at tænke med, når man skal træffe beslutningen om, om man skal tage p-piller - eller om man skal bruge en anden form for prævention.
Der findes nemlig også andre former for prævention, hvor risikoen for de bivirkninger, du skriver om, er mindre. Blandt de mest brugte er spiral. Der findes to typer spiral: en hormonspiral og en kobberspiral. Hormonspiralen fungerer ligesom minipiller og p-piller ved at der bliver frigivet et hormon i kroppen, som forhindrer, at man bliver gravid. En af fordelene ved hormonspiralen er dog, at den bliver lagt op i livmoderen og frigiver hormonet dér. Derfor indeholder den også en meget mindre mængde hormon, hvorfor risikoen for bivirkninger også er betydeligt mindre. Kobberspiralen fungerer helt uden hormoner, så den øger ikke risikoen for depression, uren hud eller vægtøgning. Kobberspiralen kan dog have den bivirkning, at den kan føre til uregelmæssige eller kraftige blødninger.
Der findes også en række andre former for prævention, som du kan læse videre om på linket her.
Det er altså ikke sådan, at man nødvendigvis skader sin sundhed, hvis man starter på minipiller, p-piller eller en hormonspiral. Der er dog risiko for bivirkninger ved alle former for hormonel prævention, så hvis man vælger at starte på en af de præventionsformer, er det vigtigt at man er opmærksom på, om det påvirker ens krop og sind. Hvis man oplever negative forandringer, skal man enten skifte prævention eller helt stoppe.
Det er nemlig også muligt at beskytte sig med såkalde barrieremetoder - altså præventionsmetoder, som ikke virker ved hormoner, men ved at 'bremse' sæden inden den kommer op i livmoren. Den mest almindelige barrieremetode er kondomet, som har en høj beskyttelse, ingen bivirkninger og så den ekstra fordel, at det også beskytter mod seksuelt overførte sygdomme. Det gør hverken minipiller, p-piller eller nogen af spiralerne.
Vi håber at vores svar kan være en hjælp i dine overvejelser om, hvilken form for prævention, du gerne vil bruge. Hvis du godt kunne tænke dig at stille nogle flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140