Spørgsmål:
Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle min mor at jeg tror jeg er gravid fordi jeg har haft ubeskyttet samleje med min kæreste efter jeg misforstod at vi ikke måtte indtil at jeg var på p-piller. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det eller hvordan hun reagere.

Svar:
Hej! Du kan fortælle hende, at du har misforstået det og synes det er lidt vigtigt, hun ved at du har misforstået det, fordi misforståelsen har gjort, du har haft ubeskyttet samleje. Det er helt fair, hvis man misforstår noget og samtidig er det vigtigt, at du og hun er opmærksomme på det, hvis du bliver gravid. Hun vil nok synes, det er fornuftigt af dig, at du er ærlig og fortæller det.
Har du hørt om nødprævention (det kaldes også for fortrydelsespiller)? Måske kan du nå at tage nødprævention - der er en tidsgrænse på senest 120 timer efter samlejet. Pillen kan købes på apoteket. Men den skal alligevel tages så hurtigt som muligt, du kan. Prøv evt. at læse mere om nødprævention her på siden. Hvis du kan nå det, kan du foreslå det til din mor eller fortælle hende det efter, du har taget pillen. Så kan hun forstå, at du har gjort, hvad du kunne for at redde situationen.
Samtidig med misforståelsen, viser det her jo bare, at det er vigtigt, at du begynder at bruge prævention, når I nu er begyndt at have samleje.
Vi håber, at svaret hjalp dig. Har du brug for mere rådgivning, kan du ringe eller chatte med os på hverdage mellem kl. 15-19. Du kan også skrive her på brevkassen.
Hilsen Sexlinien, XX7.