Spørgsmål:
Hejsa Jeg har for ca to uger siden får oplagt en spiral, og fik at vide af lægen at jeg de første to uger kun må have sex med kondom. Meeen mit spørgsmål lyder på, om man godt må have sex uden kondom efter de 2 uger, selvom man bløder? Fordi man kan jo bløde op til et halvt år… Så jeg forstår ikke lige det hele?

Svar:
Hej! Der er lidt forskel på vejledningen efter oplægning, men her er baggrunden for hvorfor det er sådan. Men selvfølgelig må du have sex uden kondom efter de to uger.
Du kan bløde efter oplægningen pga. at selve oplægningen kan have forårsaget lidt rifter. Derfor er det godt at bruge kondom ved samleje i en periode efter oplægningen, f.eks. 3 dage eller indtil blødningen efter oplægningen aftager. Måske din læge bare var ekstra forsigtig?
Pga. spiralens virkning, kan du også have pletblødninger i en længere periode på op til flere måneder efter oplægningen. Du behøver ikke bruge kondom pga. disse. De medfører ikke en infektionsrisiko som evt. rifter fra oplægningen gør.
Vi håber at svaret gjorde dig lidt klogere og du ved, hvad du kan nu. Har du flere spørgsmål, kan du ringe eller skrive igen, eller du kan chatte med en rådgiver herinde. Vi er åbne alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.