Spørgsmål:
har været på p-piller i snart et år, både som præventionsform, men også pga. hormonel akne. jeg glemmer ofte at tage pillerne flere dage i træk, og har derfor overvejet at få indsat en p-stav, bare for at være sikker på ikke at blive gravid. jeg er ikke sikker på om man stadig for mens når man har den i. kan man bare springe den fuldstændig over? normalt springer jeg placebo ugen over (min mens) for at undgå udbrud af akne, men også fordi at jeg har endometriose og menstruation er uudholdeligt for mig. min mor som også har endometriose siger at det er sværere at blive gravid når man har det. er det derfor jeg endnu ikke er blevet gravid, selvom jeg nogle gange glemmer at tage pillerne i op til 2 uger? jeg har læst at en p-stav både kan stoppe menstruationen hos nogen, men også gøre den værre hos andre. burde jeg fortsætte med p-piller selvom jeg sjældent husker det, eller få indsat en p-stav og være fri for at huske det i de 3 år den virker?

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål.
Det kunne godt tyde på, at du skulle overveje at skifte præventionsform, hvis du glemmer p-pillerne i det omfang, du beskriver, samt hvis menstruationen er uudholdelig for dig. Men helt præcist hvilken præventionsform som giver bedst mening for dig i din situation med endometriose og hormonel akne, vil vi anbefale dig, at det er en gynækolog eller læge, som rådgiver dig.
Når menstruationen udebliver på feks. en spiral eller p-stav, er det ikke noget man selv bestemmer, ligesom når man springer den over på p-piller. Der er meget stor forskel på, hvordan p-stav og spiral påvirker ens menstruationscyklus, men det er rigtigt, at nogen oplever, at menstruationen helt forvinder i perioden med præventionen.
De fleste kvinder med endometriose bliver gravide uden at få hjælp. Dog kan kvinder med udtalte endometrioseforandringer have nedsat graviditetschancer. Men vi kan ikke svare dig på, om det er derfor, at du ikke er blevet gravid i de perioder du har glemt dine p-piller. Det handler også om hvor i din cyklus du har været, når du har haft ubeskyttet sex. Og så er der også noget der hedder held/uheld og tilfældighed :)
Vi håber du kan bruge svaret. Du er velkommen til at skrive eller ringe ind, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for en uddybning. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Bh, xx136.