Spørgsmål:
Hej Sexlinien Jeg har et spørgsmål vedr p-piller , jeg plejer altid at tage min første p-pille om tirsdagen efter ppille pause, men har taget den mandag som jeg ikke har lagt mærke til dvs jeg har kun holdt 6 dages pause , gøre det noget ? Eller har jeg kommet til at tage den to gange på dagen som jeg ikke kan huske

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Det gør ikke noget, at du enten har holdt en 6 dages pause i stedet for 7 dage, eller har taget to p-piller på samme dag.
Til information må en p-pille pause være mellem 4 og 7 dage. Det vil sige, at den pillefri pause ikke må være længere end 7 dage, men gerne må være helt ned til 4 dage. Efter hver p-pille pause skal du dog mindst tage en hel blisterpakke, før du kan holde pause igen.
Hvis du glemmer at tage en p-pille, må der ikke gå mere end 36 timer. Er der gået mindre end 36 timer, skal du straks tage den glemte p-pille og tage den næste, som du plejer (dvs. to piller på samme dag). Hvis der er gået mere end 36 timer, kan du læse mere her, om hvad du så skal gøre.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139