Spørgsmål:
jeg tager til dagligt p-piller (har aldrig misset én før), men glemte i lørdags at tage den. søndag morgen tog jeg en, som sædvanlig, og har fra mandag af og indtil i dag (til og med søndag) holdt pause, da jeg nu skal til at have min menstruation. jeg er dog i tvivl om jeg gør det rigtigt, og om jeg mandag morgen bare skal tage mine piller forsat som jeg plejer at gøre håber det giver mening

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Næsten alle vil komme til at misse en pille på et tidspunkt, så det er helt almindeligt :) Glemmer du en pille, skal du altid tage en ny så snart du kommer i tanke om det. Præcis lige som du har gjort. Er der gået mere end 12 timer siden du skulle have taget pillen, så er du ikke garanteret fuld beskyttelse i de næste 7 dage, og bør derfor bruge kondom, i dette tilfælde betyder det også at du skal anvende kondom i din p-pille pause. Altså; 7 dage fra i søndags og frem skal du helst bruge kondom for at være optimalt beskyttet.
Hvis der gik mindre end 12 timer, altså plejer du f.eks. at tage din p-pille om aftenen, men glemte den lørdag aften, for så at komme i tanke om den søndag morgen, og er der gået mindre end de 12 timer, så er du stadig fuld beskyttet.
Du skal tage dine piller fortsat lige som du plejer. Du kan holde din pause som du plejer, og som du selv skriver begynde igen på en ny blisterpakke mandag.
Vi håber vores svar giver mening, og ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefonnummer; 70 20 22 66, eller finde vores chat på hjemmesiden.
De bedste hilsener Sexlinien