Spørgsmål:
Hej - Mig og min kæreste har haft sex et par gange her for nylig, og vi er virkelig begyndt at blive dårlige til at bruge kondom, dog så er jeg på p-piller, de Aller billigste man kan få, da det er til voldsomme blødninger. Nu har jeg min p-pille pause, og har stadig ikke fået min mens, selvom at der næsten er gået en uge siden sidste pille er blevet taget. Er der mulighed for at jeg er gravid selvom at jeg er på p-piller? Og gør det noget at mine p-piller er de billigste? Og vil gerne fortælle min mor at jeg er sekuselaktiv, og gerne vil have nogle lidt “bedre” p-piller men ved ikke hvordan jeg skal fortælle hende det. Tak på forhånd

Svar:
Hej! Prisen har ikke betydning for, hvor godt dine p-piller virker. De billigste virke rlige så godt som de dyreste i forhold til at beskytte mod graviditet. Så hvis du har taget dine p-piller som du skal, er der ikke mulighed for at du er gravid pga p-pillerne.
Det er helt almindeligt at ens blødning nogle gange kan være lidt forsinket eller udeblive - og vi kan godt forstå, hvis du bliver urolig over det og det er også godt at du lige tænker efter, om der kan være en risiko. Det kunne der være, hvis du havde glemt en p-pille, kastet en p-pille op uden at tage en ny i stedet for eller hvis du kom til at tage en p-pille alt for sent i forhold til det, du plejer. Men det skriver du jo ikke om, at du har.
Du skal altså bare sørge for at tage dine p-piller som du plejer - og bruge kondom, hvis I gerne vil beskytte jer mod smitte med en sexsygdom. Kondom er især en god idé, hvis det er en ny sexpartner, men hvis I ikke har haft sex med andre før og heller ikke har sex med andre end hinanden, er kondomet mindre nødvendigt i jeres situation, fordi dine p-piller beskytter jer mod graviditet.
Med hensyn til at fortælle det til din mor, så måske din mor vil føle sig lidt stolt over, at du havde lyst til at tale med hende om det? Du kender selvfølgelig din mor bedre end os på Sexlinien, men de fleste forældre vil bare have at deres barn trives og ikke bliver uønsket gravid. Så hvis du nu fortæller hende, at du har det rart med, at din kæreste og dig er begyndt at have sex, men godt vil være sikker på, at du ikke bliver uønsket graviditet. Du kan f.eks. stille det samme spørgsmål til hende som du har stillet til os for at indlede samtalen, f.eks. 'mor, beskytter billige p-piller egentlig lige så godt mod graviditet som de dyrere?'. Bagefter kan du forklare, at du spørger, fordi I er begyndt at have sex og du er bekymret for, om du er godt nok beskyttet og godt vil tale med hende om det.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen til os. Du kan også ringe eller chatte med os mellem kl. 15-19 på hverdage.
Hilsen Sexlinien, XX7.