Spørgsmål:
Hej for et halvt år siden fik jeg sat en mini-hormon spiral op. den har givet mig meget uregelmæssig menstruation og ikke mindst gjort mig meget hormonel. jeg har hørt at den skulle stoppe min mens, eller i det mindste bare gøre den mildere, men det har den slet ikke. er dette normalt?

Svar:
Hej med dig
Rigtig mange oplever pletblødning og uregelmæssig menstruation i op til et halvt år efter de har fået spiral. Derefter oplever langt de fleste med hormonspiral, at deres blødninger bliver lettere og kortere eller at den helt forsvinder. Men (hormon)spiraler påvirker altså mennesker forskelligt, så der er desværre ingen garantier. Du skriver, at du har haft den i et halvt års tid, så man kan jo håbe, at det snart vender, og at dine blødninger så bliver lettere og/eller sjældnere. Hvis det bliver ved og du synes det er for træls med de uregelmæssige menstruationer, må du overveje om det nu er den rigtige præventionsform for dig.
Du skriver, at spiralen har gjort dig meget hormonel. Der ses faktisk en lille øget risiko for blandt andet depression ved brug af hormonspiral, så det er værd at være opmærksom på. Det er i hvert fald ikke meningen, at du skal gå og føle dig mere ked af det, irriteret eller lignende end normalt. Det kan dog være rigtig svært at vurdere om humørforandringer skyldes spiralen eller noget andet. Måske er der også andre ting der fylder i dit liv som fx kærestesorger, stress eller den mørke sæson har ramt dig?  Uanset hvad, er det rigtig godt at mærke efter hvordan man egentlig går og har det. Hvis det fortsætter, vil vi anbefale at tage en snak med din læge. Så kan I sammen tage stilling til om du skal forsætte på din spiral.
Vi håber, du fik svar på dine spørgsmål eller i det mindste stof til eftertanke. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130