Spørgsmål:
Hej jeg har Pearly penile papules og vil gerne have laser operation imod det men ved ikke hvor jeg kan få det ville høre om i vidste det? Eller om i kender noget cream eller noget lignede som hjælper på at fjerne det

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
'Pearly penile papules' hedder på dansk talgknopper og er helt almindelige. Faktisk har alle mennesker talgknopper på deres kønsdele i større eller mindre grad.
Når man har din alder, er talgknopperne ofte lidt større og tydeligere, men hos de fleste bliver talgknopperne automatisk mindre, når man bliver ældre.
Udover at knopperne er almindelige, er de faktisk også vigtige for kroppen. Det danner nemlig et fedstof som gør, at huden på pikhovedet og under forhuden ikke tørrer ud og bliver irriteret. På den måde er det altså en god ting, at talgknopperne er der.
Nogle mennesker er dog trætte af deres talgknopper, fordi de ikke synes, knopperne er pæne eller rare at have siddende på penis. Desværre kan man kun få gjort sine talgknopper mindre, hvis der går  betændelse i dem, eller hvis de vokser sig lige så store som en ært - eller større. Men hvis det kun er fordi, man ikke synes om dem, kan man kun få dem fjernet, hvis man selv (eller ens forældre) betaler for det. Hvis du gerne vil vide med sikkerhed, om du kan få operationen betalt, kan du bestille en tid hos lægen og blive undersøgt. Ud fra det du har beskrevet, lyder det dog som om, at det desværre ikke er muligt for dig at få en laserbehandling mod talgknopperne
Vi vi dog huske dig på, at det er helt, helt almindeligt at have disse knopper, og at de formentlig vil blive mindre, når du bliver lidt ældre. Det er vigtigt, at du ikke prøve at 'klemme' talgknopperne ud som en lille bums. Det vil kun øge risikoen for, at der kan gå betændelse i dem, hvilket kan være rigtig ubehageligt.
Vi håber at du har fået svar på dit spørgsmål! Du kan læse mere om talgknopper på vores emneside her. Du er også melget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140
Dreng/Mand på _ år