Spørgsmål:
Hej. Jeg er mor til en dreng på næsten 9 år. Han har fået hår på pungen. Lægen mener at det er normalt. Jeg kunne godt bruge mere information, både til ham og mig. Det information jeg kan finde er for ældre børn. Kan I hjælpe? Vh mig (fornavn fjernet af Sexlinien af hensyn til anonymitet)

Svar:
Hej! Drenge er typisk mellem 9-14 år, når deres pubertet begynder. Testiklerne er det første der begynder at vokse og afslører, at puberteten er i gang. Herefter vokser penis og pung, og der begynder at komme kønsbehåring og hårvækst under armene.
Så lægen har sandsynligvis ret i, at det er normalt. Hvis du føler at det er tidligt, så har du ret i, at det plejede ikke at ske så tidligt. Der er en tendens til at flere børn går i pubertet tidligt. Der er ikke tale om for tidlig, men blot tidlig pubertet. Du kan evt. prøve at læse mere her på Sundhed.dk.
Hilsen Sexlinien, XX7.
Pige/Kvinde på _ år