Spørgsmål:
Hej. Jeg skriver. fordi jeg jeg ikke kan mærke noget under sex og fordi min sexlyst er faldet markant siden jeg er startet på nogle piller der regulerer min menstruation. Jeg er i kontakt med min læge, men jeg ved at det kan tage lang tid for hormonerne at stabiliserer sig igen, selv hvis jeg starter på en ny medikation. Jeg synes det er virkelig pinligt, når jeg er sammen med nogen, da jeg ikke kan blive våd eller opstemt, selvom jeg jo godt kan lide personen og gerne vil have sex med dem. Er der noget jeg kan gøre for at komme tilbage til normal igen? Og hvordan fortæller jeg det til en partner uden at ødelægge stemningen.

Svar:
Hej. Tak for dit spørgsmål.
Jeg tænker, at det er dig, som også ringede ind og fik rådgivning i dag. Som vi talte om i telefonen, vil jeg først sige, at jeg godt kan forstå, det fylder i dig. Som vi talte om i telefonen vil vi anbefale dig at tale med din læge om, hvilke andre muligheder for behandling der er for dig. Og at du fortæller lægen om, hvor meget bivirkningerne påvirker dig mentalt. Det er din krop og det er dig, som vurderer og kan mærke om de piller fungerer for dig. Samtidig vil vi anbefale dig at tale med dem, du dater om, hvorfor det er du ikke mærker fysisk lyst - og at det altså ikke er fordi, du ikke har lyst til dem og at du synes de er dejlige. Det er helt op til dig, hvor meget du har lyst til at åbne op om dette overfor dem - du skylder dem ikke hele sandheden. Men det kan måske være en måde også at passe på dig selv i på det på.
Hvis vores samtale eller denne besked har givet anledning til flere spørgsmål, tanker eller refleksioner er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen.
Mange hilsner Sexlinien