Spørgsmål:
Hej. Jeg har haft anal sex, men efter vi var færdige, så gik jeg på toilettet og synes det blødte lidt meget, men der var ikke noget, når jeg ikke har været på toilettet. Synes det var meget rødt blod, skal jeg værre bange for det?

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det er ret normalt, at man kan komme til, at bløde lidt ved analsex, hvis man er den, der har fået noget op i anus. Huden er nemlig meget tynd, og der bliver ikke naturligt fugtigt som f.eks. i skeden. Derfor kan der nemt opstå rifter. Det er blandt andet også derfor, at der er nogle sexsygdomme, der smitter nemmere gemmen analsex end andre. Derfor er det en god idé at blive tjekket for sexsygdomme, hvis man har haft ubeskyttet analsex.
Det kan hjælpe, at bruge rigeligt glidecreme og starte stille og roligt ud. Hvis man starter med en finger og lige så stille en til, så kan anus bedre nå, at vende sig til, at der er noget deroppe, før man f.eks. lader en pik komme ind.
Du kan give din numse lidt ro i et par dage, og se om det ikke går væk. Hvis ikke blødningen går over om et par dage eller det gør ondt, så bør du tage forbi lægen og blive tjekket.
Vi håber, at du kunne bruge svaret. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe til os på hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66, eller skrive på chatten.
Bedste hilsner, Sexlinien