Spørgsmål:
Hej, jeg har haft sex et par gange med en før, hvor han var min første gang og her var der ikke nogle problemer overhovedet. Men nu her har jeg fundet en anden, jeg har været sammen med ham et par gange nu og blødte den første gang, hvor jeg også havde lidt ondt efter. Denne gang bløder det endnu mere og har både ondt i maven og er øm dernede. Jeg valgte derfor at google. Og der snakkede de om celleforandringer og livmoderhalskræft. Min mor har døjet med celleforandringer og jeg ved at det kan gå i arv. Bør jeg være nervøs?

Svar:
Hej med dig
Der kan være flere årsager til, at du oplever smerter, når du har samleje med din nye partner. Det kan være, at hans penis er større eller længere end din tidligere partner, at du er mindre våd eller at han rammer din livmoderhals. Alle disse kan være årsager til at du bløder og er øm dernede, og det er i sig selv ganske ufarligt.
Celleforandringer er ikke arvelige, og hvad du beskriver kan være forårsaget af meget andet end celleforandringer. Men hvis det fortsætter med, at du oplever smerter og blødning under samelje, vil det være en god ide at kontakte din læge.
Skriv gerne igen, eller ring og chat med en rådgiver, hvis du får brug for det. Vi har åbent på alle hverdage fra kl. 15 til 19, og vores telefonnummer er 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien