Spørgsmål:
Hej jeg er en dreng på 16 år og har fået svært ved rejsning under sex, jeg kan sagtens få den op for det meste af tiden men det holder ikke særlig længe så falder den bare ned igen og kommer ikke op igen før efter et stykke tid, det har aldrig været et problem før og det er bare ikke særlig fedt.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Vi kan godt forstå, at du ikke synes, det er særlig fedt, at det er svært at holde rejsningen. Der er mange som har samme problem som du, og alle oplever det som frustrerende, ubelejligt og nogle gange pinligt over for den person, man har sex med.
Men der er intet pinligt ved, at have rejsningsproblemer - det er noget, som de fleste der har en penis kommer til at opleve på et eller andet tidspunkt i løbet af deres sexliv. Heldigvis finder rigtig mange også en vej ud af problemet.
For de fleste unge skyldes problemer med rejsning noget psykisk - altså rejsningsproblemerne kommer på grund af de tanker og følelser, man bliver fyldt af, når man skal til at have sex. Mange oplever et pres og en præstationsangst. Inden man overhovedet er nået til at skulle have sex, kan hovedet allerede være fyldt med frygten for, at det skal 'gå galt.' De følelser og tanker er ubehagelige i sig selv, men faktisk er de også tit årsagen til, at det bliver svært at få og holde en rejsning. Der kan opstå en ond cirkel, hvor rejsningen bliver sværere at holde, fordi man tænker på, at den ikke må falde - men netop, fordi man tænker på det, så falder den. Det gælder altså om at få brudt denne onde cirkel, så man kan være til stede i øjeblikket og nyde det. Så vil de fleste også opleve at rejsningsproblemerne bliver mindre eller helt går væk.
Der er flere måder, man kan prøve at få tankerne andre steder hen end frygten for, at der skal være rejsningsprobler. Det vigtigste og mest effektive er nok, at man prøver at tale med sin partner om det. Mange tænker, at det er bedst at holde den slags for sig selv, og at det er akavet at involvere andre. Men pres og præstationsangst vokser sig kun større, hvis man er alene med det og ikke får sat ord på det. Bare det at sige til personen, man har sex med, at man er lidt nervøs eller nogle gange har nogle problemer, kan tage toppen af presset. Det giver også partneren mulighed for at give en ro og tålmodighed, som kun gør det lettere at få stiv pik igen. Nogle kan måske også misforstå en manglende rejsning og tro, at det sker fordi, at man ikke er tændt eller tiltrukket af den anden. Hvis man er åben og ærlig omkring, hvad der sker oppe i hovedet på én, får man også ryddet den misforståelse af vejen. På den måde gør man også situation bedre og mere varm og tryg - altsammen noget, der gør det lettere at holde rejsningen.
En anden strategi kan også være, at prøve at fokusere på andre former for sex end penetrationssex (sex hvor en pik kommer ind i en skede eller en numse). Ved at have andre former for sex - eksempelvis sex med hænderne, munden eller sexlegetøj - tager man lidt af 'ansvaret' væk fra pikken og rejsningen. Man kan sagtens have masser af dejlig og nydelsesfuld sex uden en stiv pik. Hvis man prøver at fokusere lidt på sådanne andre former for sex, hvor man rører, kysser og kærtegner hinanden på kønsdelene og hvor det ellers føles godt, gør man sådan at det hele ikke afhænger af rejsningen. Det kan også gøre, så man har en 'plan b', hvis rejsningen ikke holder under penetrationssex. Det kan give en tryghed at vide, at hvis der bliver problemer med rejsningen, kan man bare gøre nogle af de andre gode og rare ting. Og det kan igen være med til at mindske presset og faktisk gøre sådan, at det bliver nemmere at holde rejsningen alligevel.
Udover det her med pres og præstationsangst, kan ens generelle humør og sindstemning også spille en rolle. Humøret, kroppen og seksualiteten spiller sammen i ét stort system - og hvis man er ked af det eller stresser meget over noget for tiden, kan det også gøre den seksuelle del af ens liv sværere. Det er jo ikke nogen nem eller simpel løsning bare at 'få det bedre', men for nogle giver det en ro, at tænke på, at der ikke nødvendigvis er noget galt med én eller éns pik, hvis der er rejsningsprobler. Det kan være en helt naturlig reaktion på, at der sker mange ting eller svære ting i ens liv. Også her kan det være en stor hjælp at tale med éns sexpartner eller andre personer, som er tæt på én, omkring hvad der rør sig.
Det bedste råd vi kan give er altså, at være åben omkring dine bekymringer over for den person, du har sex med. Der er ikke noget pinligt ved at have problemer med rejsning. Derimod er det vildt sejt og modigt, hvis man tør sætte ord på problemet. Det er tit den måde, man får gjort problemet mindre. Der kan dog også være tilfælde, hvor forklaringen på rejsningsproblemerne er rent kropslige. Det er ikke så tit tilfældet - især ikke når man er 16 år, som du er - men hvis du oplever, at ingen af de ting, vi har skrevet har nogen virkning, og problemet bare bliver ved, kan det være en god idé med en tur til lægen, for at blive undersøgt for en sikkerheds skyld.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke var - eller du bare gerne vil vide mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140