Spørgsmål:
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 18 år. Jeg har været seksuelt aktiv siden jeg var 15 år, og har efterhånden haft et par forskellige partnere. Dog hver gang jeg har sex gør det ondt. Ikke fordi jeg bløder eller noget. Det mærkes bare som ubehag, måske lidt oppe ved livmoderen, så omkring maven. Jeg ved ikke, om det er fordi jeg ikke forbinder sex med noget rart eftersom jeg har haft mærket ubehag, og derfor ikke kan slappe nok af. Jeg har nemlig intet problem med at opnå nydelse ved kun mig selv, eller om det måske er fyren, der bare ikke gør mig våd nok. Jeg har dog også tænkt over om det har været partnere som bare havde en stor pik, og om det er derfor det gør ondt, for der har også været partnere, jeg har følt mig trygge ved. Derfor ville jeg godt høre om det er normalt sex gør ondt eller om det noget man skal blive checket for… På forhånd tak

Svar:
Hej med dig
Du har nogle gode refleksioner, om hvad der kan være årsag til, at du oplever smerter ifm. sex. Og det ikke noramlt, at sex gør ondt.
Som du selv nævner, kan det gøre ondt, hvis du ikke er våd nok eller ikke finder din partner attraktiv nok. En idé kan være at bruge mere tid til at have samleje uden penetration (pik-i-skede-sex), så din krop får tid til at slappe af, inden I går over til pik-i-sked-sex. Overvej også at bruge glidecreme. Selvom det ikke er en permanent løsning, kan det hjælpe dig med at finde ud af, om problemet ligger i, at du ikke er våd nok. For hvis glidecreme hjælper på smerterne, ved du i hvertfald godt, hvor problemet ligger.
Og som du selv skriver, kan smerter skyldes, at du pga. dine tidligere oplevelser forbinder sex med en smertefuld oplevelse, og derfor spænder automatisk op. Mere fokus på samleje uden penetration kan muligvis også hjælpe på det problem.
En anden årsag kan være, at han kommer til at ramme livmoderhalsen, og det kan gøre ondt. Du kan evt. prøve forskellige positioner og mærke, om det gør mindre ondt i nogle positioner ift. andre. Du kan også bede din partner, om ikke at komme så langt op i skeden for at se, om det gør en forskel.
Du kan læse mere om smertefuld sex her
Hvis ingen af de ovenstående forslag hjælper på problemet, kan du overveje at kontakte din læge.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX134