Spørgsmål:
Hejsa Har lidt for ofte problemer med at opretholde min rejsning under sex... Den kan godt blive stiv, den fastholder bare ikke i særlig lang tid. Nogengange er det også svært at få rejsning i sig selv. Og når den så endelig er stiv og har sex kommer jeg hurtigt... Er sammen med en pige jeg virkelig godt kan lide og vi har også snakket lidt om det, det er ikke det men det er som om det ikke rigtigt hjælper selvom hun håndtere det virkelig godt. Ved godt det sikkert er præstations-angst men ved bare virkelig ikke hvad jeg ellers skal gør. Er blevet opereret for forhudsforsnævring for nogle år siden, ved ikke om det kan have noget med det at gøre måske? - Også i tilknytning til at komme hurtigt. Eller om det er noget sygedom måske? Når jeg onanere selv kan det også godt nogengange være et problem, men kan sagtens komme ved onani. Ved ikke om det måske kan have noget at gøre med jeg synes det er svært onanere uden porno. Har overvejet at prøve og høre lægen om jeg kan få piller til stiv pik, men synes også bare det virker voldsomt for en ung mand som mig og ved ikke om det ville holde i længden eller om det generelt er løsningen. På forhånd tak for hjælpen :-)

Svar:
Hej med dig og tak for spørgsmålet :)
Rigtig mange mænd oplever præcis det som du skriver om. Det lyder som om at du ikke lige så ofte oplever problemer med at få og opretholde rejsning når du onanerer, derfor kunne det godt lyde som om at det kunne være noget præstationsangst, som du også selv nævner.
Det lyder som om at hende du er sammen med er forstående, hvilket er et rigtig godt udgangspunkt for at skabe et trygt rum hvor du kan afprøve nogle forskellige teknikker.
Hvis du er bekymrer dig om din rejsning under sex, kan det være en god ide at øve sig på at udskifte de bekymrende tanker med nogle positive. Måske du kan prøve at tænke: "Det kan godt være at min rejsning falder denne gang, men det er OK, for det skal nok komme til at lykkes" eller ”Min rejsning falder, fordi jeg synes rigtig godt om hende”.
Hvis du oplever at din rejsning falder under sex, så se det som en god anledning til fx at kysse, slikke, kæle eller kærtegne og fokuser på det, som føles godt i situationen. I kan også lave en aftale om, at I ikke må have samleje de næste par gange, I vil dyrke sex. I stedet kan I stimulere hinanden på forskellige måder. Meningen er selvfølgelig at ingen af jer så kan forvente, at I skal have samleje og du derfor ikke skal føle dig presset til, at kunne holde en rejsning. Hvis du så kan holde rejsningen alligevel, så kan I måske aftale, at I skal forsøge jer med samleje næste gang?
Du siger også at det nogle gange kan være svært at onanere uden porno. Det kan måske være en god ide at tage en pause fra pornoen når du onanere. Det kan være rigtig fedt at se porno, men hjernen kan også lave en så stærk forbindelse mellem det at komme og at se porno, at det kan blive svært at komme uden. Du kan prøve at tage en pause fra pornoen og vente med at onanere til du føler dig tændt. Det kan godt være svært i starten, men flere oplever at det kan hjælpe dem til at kunne opretholde rejsning og komme, under sex.
Hvis du bliver ved med at opleve problemer med at holde rejsning, også i forbindelse med onani, vil vi råde dig til at kontakte din praktiserende læge og få en snak med vedkommende om dine oplevelser, der kan nemlig være andre fysiske grunde til de rejsningsproblemer, som ikke er gennemgået ovenfor. Men at du er blevet opereret for forhudsforsnævring, burde ikke være en af dem.
Vi håber at du kunne bruge de her råd :). Du er også velkommen til skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66, hvis du vil høre mere om nogle af de ting, vi har skrevet til dig her.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx18