Spørgsmål:
Kære sexlinien jeg er begyndt at onanere og nyder det rigtig meget, jeg kan bedst lide det når jeg ser porno men den anden d ag da jeg sad og onanerede kom min mor og far ind ad døren det var sygt akavet for jeg havde lige fået orgasme og sædet sprøjtede ud på min hånd mine forældre skyndte sig ud men nu er det svært at tale med mine forældre da de har set mig onanere. Hvad skal jeg gøre? pls hjælp

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Hvor spændende for dig, at du er begyndt at onanere og få nydelse i det. Det seksuelle er en spændende del af livet, som lige så stille skal til at begynde for dig. Vi kan dog godt forstå, hvis det har været en grænseoverskridende og pinlig situation, da dine forældre kom ind på værelset lige da du havde onaneret. Onani er en privat og intim situation, og det er de færreste, der har lyst til at blive forstyrret og 'opdaget' i at gøre det - især af sine forældre!
Du skriver at det er blevet svært at snakke med din mor og far, efter det skete. Det lyder også helt naturligt, at den slags akavethed kan opstå, når der er noget pinligt som er sket. Kender du udtrykket 'elefanten i rummet'?  Det betyder, at der nogle gange kan være en ting, et emne eller en situation, som alle tænker på, men som ingen tør sætte ord på, fordi det er pinligt, svært eller akavet. Men netop fordi, man ikke kan sætte ord på tingen, kan den komme til at fylde endnu mere oppe i hovedet - og vokse sig lige så stor som en elefant! Måske kan man sige, at situationen, hvor du onanerede, og dine forældre kom ind på værelset, nu er blevet elefanten i rummet hjemme hos jer. Det som tit kan hjælpe rigtig meget i sådan nogle situationer, er at få snakket om tingene - også selvom det er svært. Når du nu stadig er ret ung, og dine forældre er voksne, kunne man håbe og tro, at det måske ville være dem, som tog ansvaret for at have den snak. Men hvis de ikke gør det, kan du overveje, om du selv kunne have mod på det. Man behøver slet ikke at gå i detaljer - det kan være fint bare at sige, at man har det pinligt over det, der skete den anden dag, eller at de altså gerne må begynde at banke på døren inden de går ind på dit værelse. Nogle gange kan det være nok, at der bare bliver sagt en lille smule om 'elefanten i rummet' - så kan det allerede begynde at blive mindre akavet.
Husk på at dine forældre også selv har været unge og har haft en tid i deres liv, hvor de begyndte at være nysgerrige på seksuelle ting. De kan derfor nok også godt forstå, hvad for en situation, du er i. Måske er det bare også lidt forvirrende for dem at opleve, at deres 'lille' barn nu er nået til det sted i livet, hvor man bliver nysgerrig på og kan få nydelse ud af seksuelle ting som onani. Det kan være, at de stadigvæk er ved at vænne sig til tanken, og at det derfor også er lidt akavet for dem. Men det bliver sikkert bedre med tiden, når de lige lærer, at det er sådan tingene er nu. For det er helt naturligt at onanere, og der er bestemt ikke noget galt med dig, fordi du gør det! Forældre ved jo også godt, at deres børn vil begynde at onanere på et tidspunkt. Så selvom det måske er meget pinligt lige nu, så der ikke sket nogen katastrofe - og det skal nok blive bedre.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Hvis du gerne vil spørge om noget mere eller have lidt mere rådgivning, må du meget gerne ringe til os på 70 20 22 66 eller skrive på chat mellem 15 og 19 på alle hverdage.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140