Spørgsmål:
Hej, Jeg har været på p-piller siden januar og de seneste par måneder har jeg sprunget “pausen” på syv dage over, og dermed også sprunget min mens over de seneste måneder og altså taget piller hver dag uafbrudt. Derudover plejer jeg aldrig at tage min pille på et helt bestemt tidpunkt, men derimod bare sammen med morgenmaden, så det svinger lidt. I går havde jeg så ubeskyttet sex og vil derfor høre om jeg er i risiko for at blive gravid?

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Hvis du tager dine p-piller hver dag, gør det ikke så meget hvornår på dagen, du tager den. En god huskeregel er dog, at der ikke må gå mere end 36 timer mellem du tager dine p-piller. Du er altså beskyttet mod at blive gravid, hvis du har taget din p-pille hver dag.
P-piller beskytter dog ikke mod sexsygdomme, så det kan være en god idé at blive testet for sexsygdomme. Det kan du blive hos din egen læge eller en sexsygdomsklinik.
Vi håber, at det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 70202266. Vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Hilsen Sexlinien