Spørgsmål:
Hejsa Jeg er en pige på 18 år, min kæreste og jeg havde ubeskyttet sex for en måned siden ca, og jeg tog en fortrydelsespille dagen efter, så cirka en uge efter får jeg blødning på ca 2 dage. (Jeg er ikke begyndt på p-piller endnu) Så en uge efter får jeg en blødning igen som er kraftig som en normal menstruation er for mig. Hvor jeg så vælger at starte på min p-piller den første dag hvor jeg havde kraftig blødning og nu har taget den lige siden som så 2 dage efter. Betyder dette at jeg så er beskyttet fremover, eller var det en dårlig ide at starte på p-piller når når min cyklus var lidt uklar efter jeg har taget fortrydelsespillen?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi kan godt forstå din bekymring; det kan være lidt svært at 'styre' efter menstruationen, når den er uregelmæssig. Den generelle anbefaling er dog stadig, at man starter på p-pillerne på menstruationens første dag, og da du har gjort netop det, er det vores bedste vurdering, at du vil være beskyttet fra dag 1 på p-pillerne.
Du har altså ikke gjort noget forkert, men det kan dog alligvel være en god idé at du og din kæreste bruger kondom de næste 7 dag for ligeosm at være på den sikre side. Efter det skulle I være fuldt og sikkert beskyttede og behøver ingen anden prævention end p-pillerne.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140