Spørgsmål:
Hej brevkassen, jeg er en pige på 17 år og jeg har aldrig haft trang til sex. Jeg syntes faktisk det er lidt klamt og får det utilpas når det kommer frem på film. Jeg tror derfor jeg er aseksuel. Dog får jeg stadig nogle gange en form for pulserende følelse i underlivet hvilket jeg antager er en form for sexlyst? Det kan nogle gange komme når jeg sidder ned eller i bussen, men det har jo intet med sex at gøre og jeg har heller ikke set noget der skulle “tænde” det, så jeg forstår det ikke helt. Jeg har prøvet hvis jeg får følelsen derhjemme at onanere for at få det at gå væk men uden held. håber i har et svar? Mvh en forvirret pige

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Du skriver om lidt forskellige ting. Først og fremmest skriver du om din seksualitet og at du tror du måske er aseksuel. Det kan sagtnes være at du er aseksuel, men det kan også være, at du bare ikke har fundet noget eller nogen du synes er interessant på en seksuel måde endnu. Det er meget forskelligt hvornår folk begynder at være interesseret i sex. Måske sker det for dig senere og det kan også være det aldrig sker. Begge dele er helt okay, og du behøver ikke sætte et label på endnu og finde ud af ”hvad du er”. Det vigtigste er bare at være dig selv og tage tingene i dit eget tempo.
Du skriver også om nogle kropslige reaktioner, og spørger om det måske er en sexlyst? Ud fra det du skriver, kunne det godt lyde sådan. Sexlyst kan nemlig bestå af to ting – kroppens reaktioner og seksuelle tanker. Nogle gange hænger de sammen, men ikke altid. Når du sidder i bussen og mærker en pulserende følelse i underlivet, kan det være fordi bussen brummer og vibrerer på en lidt rar måde, som din krop reagerer på. Og det kan den som sagt godt reagere på, uden du tænker på noget seksuelt. Så det du er oplever er helt normalt – der er mange der oplever at have kropslige fornemmelser, uden de tænker på noget seksuelt, og det kan også ske i nogle situationer man selv synes måske er er lidt underlige eller pinlige.
I forhold til det du skriver omkring onani, så tænker vi, om du mon har lyst til det også, eller om det bare er for at følelsen i underlivet skal gå væk? For det er jo i princippet helt fint at følelsen er der. For at man kan få den til at gå væk med onani, hjælper det, hvis man synes det er dejligt undervejs. Hvis du også synes der er noget rart, sjovt eller spændende ved at onanere, så vil vi bare anbefale dig, at du prøver dig frem. På den måde kan du måske finde ud af hvad du synes der er dejligt og hvad der virker for dig. På den måde kan det være, at du også kan få en orgasme, som er det det lyder til, du gerne vil opnå? Det er i hvert fald ofte det folk de forbinder med en forløsende følelse og at den kildende fornemmelse i underlivet vil ofte blive mindre eller gå helt væk bagefter.
Vi håber det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive på chatten eller ringe herind på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15-19.
Hilsen Sexlinien