Spørgsmål:
Hej. Jeg er en 20 årig pige som har problemer med at få orgasme. Jeg har altid kunne få det af mig selv men under sex har jeg aldrig nogensinde prøvet at have det. Før i tiden kunne jeg dog altid få en orgasme af oralsex men de sidste 2 år er det bare stoppet. Jeg bor sammen med min kæreste og jeg kan begynde at mærke at selvom jeg godt kan li sex med ham så savner jeg også en gang i mellem at gøre det selv fordi jeg savner følelsen af at få en orgasme. Jeg synes vi har god kommunikation og han gør det godt, så jeg forstår ikke hvorfor jeg bare ikke kan få en orgasme af andre mere. Jeg ved ikke om det er fordi der skal porno til eller hvad det er, men det er utroligt frustrerende. Jeg håber i kan give mig noget forståelse for hvorfor mit problem opstår og måske nogle råd til at fixe det?? hilsen en forvirret pige

Svar:
Hej og tak for dine spørgsmål!
Du er bestemt ikke den eneste, der oplever at orgasmen kan være svær at opnå sammen med en partner. Det er faktisk et problem som mange er besværet af, og der er altså ikke noget galt med dig, fordi du oplever de her problemer!
Når det er sagt, kan vi selvfølgelig godt forstå, at du er frustreret over ikke at kunne få orgasme sammen med din partner, når du nu har rigtig meget lyst til det. Vi vil prøve at skrive nogle af de ting, som kan ligge til grund for, at du ikke kan komme (få orgasme) – og nogle idéer til hvad du kan prøve at gøre eller ændre for at få orgasme sammen med din kæreste.
Nogle mennesker kan få orgasme så let som ingenting, men langt de fleste har brug for at være trygge, afslappede og tændte, for at det kan lade sig gøre. Manglende orgasme skyldes derfor ofte stress, at man er meget oppe i sit hoved og ikke i sin krop, tristhed eller at man er har en form for psykisk blokering eller nogle tanker, der altid kommer tilbage, når man har sex og forstyrrer. Tit er det sådanne ’ydre’ ting, som ikke direkte har noget med sex at gøre, der forhindrer én i at kunne slappe af og nyde at være sammen med sin partner. Er der mon sket nogle forandringer i dit liv inden for de seneste to år, som måske kan forklare, at orgasmerne er ’stoppet’? Det kan eksempelvis være et meget krævende studie med arbejde ved siden af, lidt for mange planer og aftaler eller nogle svære relationer, som tærer på dig. Den slags ting kan jo sjældent bare løses med et snuptag, men det kan være godt at huske på, at de også kan påvirke ens sexliv.
Uanset hvad der er den ’dybere’ årsag til, at du ikke får orgasmer sammen med din kæreste, så ved vi, at den største forhindring i at få en orgasme nogle gange faktisk er selve tanken om, at man gerne vil have en orgasme – og frustrationen over at det ikke lykkes. Der kan for mange opstå en slags ’ond cirkel,’ hvor man blive forstyrret af frustrationen. Dét at blive opmærksom på, at det måske er ”tanken om gerne at ville få en orgasme” kan være første skridt i retning mod at øve sig i at slappe af, komme ned i kroppen igen og dermed på sigt komme tilbage til at få en orgasme.
Når det så er sagt, vil vi også sige, at du gerne må onanere alene, selv om du har en kæreste. De to ting må godt eksistere samtidig og kan også være en dejlig måde at opnå nydelse på forskellige måder – alene og med en partner. Er det noget, du har overvejet?
Du kan også prøve at tage onanien med ind i soveværelset med din kæreste. F.eks. at onanere sammen med din kæreste, overfor ham, eller under den sex I i forvejen har. Det oplever mange også som frækt, dejligt og lækkert. Hvad tænker du om det og er det noget du og din kæreste har talt om? Til sidst vil vi også nævne, at sexlegetøj også kan være en mulighed for udforske sexlivet og sex – alene og hver for sig. Det kan f.eks. at onanere med en vibrator eller tage en vibrator med og bruge sammen med din kæreste.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe ind til os igen for en uddybende samtale eller hvis vores svar har givet anledning til flere spørgsmål. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15-19 på chat, brevkasse og telefon 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien