Spørgsmål:
hvor stor er chancen for at jeg er gravid hvis jeg har menstruation og han træk den ud inden udløsning? Jeg er hverken på p-piller og vi brugte ikke kondom

Svar:
Hej! Der er ikke nogen risiko - for når du har menstruation, har du ikke ægløsning samtidig. Ægløsningen ligger altid 14 dage før menstruationens første dag, så når du bløder, vil der som regel være for mange dage frem til din næste ægløsning til at sædceller kan overleve oppe i skeden. Sædceller kan overleve i mellem 3-5 dage inde i livmoren, men overlever tit kortere.
Jo længere tid der er gået fra menstruationens første dag, jo større er chancen for at der opstår en graviditet. Men det afhænger jo også af, om du har en regelmæssig cyklus og menstruation.
Hvis du en anden gang kommer til at have ubeskyttet samleje, kan det være smart at tage nødprævention (en fortrydelsespille) - prøv evt. at læse mere her på Sexlinien om nødprævention.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage kl. 15-19 på 70 20 22 66 eller på chatten.
Hilsen Sexlinien, XX7.