Spørgsmål:
Hej, jeg er en pige på 15 år, og jeg prøvede at bruge en tampon for første gang for et stykke tid siden. Jeg prøvede i lang tid, men det var meget smertefuldt, og jeg kunne ikke få det helt op. Jeg prøvede igen med lube, men det virkede stadig ikke. Jeg kan få fingeren lidt op, men ikke ret langt. Er dette vaginisme?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det kan være almindeligt at have det svært ved at få en tampon i skeden, når man aldrig har haft noget i skeden før. Nogle gange kan kroppen reagere på at få noget op, og der kan det kræve flere forsøg før det føles komfortabel. Men hvis det fortsætter med at gøre ondt, vil det være en god ide at kontakte din læge. Der kan være flere årsager til, at det føles ubehageligt.
Skriv gerne igen, eller ring og chat med en rådgiver, hvis du får brug for det. Vi har åbent på alle hverdage fra kl. 15 til 19, og vores telefonnummer er 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år