Spørgsmål:
Hej. Jeg fik tilbage i marts 2023 fjernet min p-stav. Jeg fik min menstruation 6-7 uger efter, som min læge sagde ville være normalt, side der midt i maj har jeg ikke haft min menstruation eller ægløsning eller noget af det jeg plejer i min cyklus. Jeg har haft p-stav i 5 år alt i alt og fik den fjernet tidligere end forventet da min forlovede og jeg gerne vil have et barn. I og med at min menstruation ikke er kommet igang, så er projekt baby sat på pause, jeg tager lige nu folinsyre og multi vitamin piller til gravide for at se om det vil hjælpe, indtil videre er der ikke noget der hjælper. Jeg undre mig bare utrolig meget over hvorfor jeg ikke får min menstruation. Har lægen ikke fjernet staven ordentligt, er der noget galt med mit underliv, er jeg alvorligt syg med kræft eller er min krop bare langsom til at registrere det. Mvh en meget forvirret pige.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Det er ikke ualmindeligt, at der er gået så lang tid, siden du sidst har fået menstruation, når du har været på hormonel prævention. Selvom de fleste får menstruation efter 6-7 uger, kan for nogle gå længere tid, før de får den hormonelle balance tilbage og dermed får deres regelmæssige menstruation. Det er alligevel en god ide at kontakte din læge for at være helt sikker på, at alt er som det skal være, da andre faktorer som motion, medicin, stress mm. kan påvirke din cyklus.
Der er selvfølgelig også en chance for, at du er gravid, men du har sikkert allerede taget en graviditetstest.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive ind til brevkassen igen eller prøve vores chat eller telefon i tidsrummet 15-19 mandag-fredag.
Mvh, Sexlinien xx134