Spørgsmål:
Hej, Jeg er begyndt at ses med en jeg synes rigtig godt om, men de gange vi har haft sex, har jeg ikke kunne komme. Han er selv frustreret over at han kommer uden jeg gør, og har spurgt indtil det. Han gør intet forkert, men tvivler på om jeg kan få en orgasme under sex. Har aldrig fået en under sex, har kun fået en ved at have en pude mellem minde ben, og derefter ende med at få en orgasme. Har dog også fået af en vibrator 2-3 gange for mange måneder siden. Har det noget at gøre med at jeg har brugt en vibrator eller?? Vil i hvert fald gerne komme foran ham, ikke det helt store men hvad skal jeg gøre? Mvh pige på 16.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Rigtig mange piger/kvinder oplever at de har svært ved at få orgasmer sammen med en partner. Også selvom at de godt kan få en orgasme, når de onanerer selv.
Der kan være forskellige årsager til hvorfor, at det er svært at få orgasme sammen med en partner. Mange har svært ved at slappe helt af, hvilket gør at man spænder op og ikke kan give sig hen til nydelsen. Derudover så kan det være at din partner simpelthen ikke ved, hvordan du godt kan lide at blive stimuleret? Og hvis man ikke har fortalt det, hvordan skulle personen så også vide det? Det lyder som om, at du kender din egen orgasme godt, og ved hvad der virker for dig. Del med din partner, hvad du godt kan lide, hvor du godt kan lide at blive rørt, og evt. hvordan du plejer at onanere. I kan jo inddrage en vibrator eller en pude, når det virker for dig. Og så kan I sammen finde en måde der fungerer i jeres fælles sex.
Derudover så er en typisk årsag til manglende orgasme, at mange med en fisse simpelthen ikke kan få en orgasme udelukkende fra penetration i skeden. For mange personer kræver det (også) en form for stimulering af klitoris. Udover oralsex og håndsex, hvor fokus ofte vil være på klitorisstimulering, så er det også muligt at finde stillinger, hvor du eller din partner kan stimulere din klitoris samtidig med, at i har penetrerende sex.
Det lyder i hvert fald helt normalt, at du ikke får en orgasme, når du har sex med din partner. Og det er også helt almindeligt, at det bare tager noget tid at finde ud af, hvordan man kan slappe af i det. Det er sjældent en løsning at føle sig presset til at få en orgasme for sin partners skyld og for at føle sig "god nok" til at have sex. At få en orgasme skal helst være noget, der gør sex rart for dig - og som du derfor har lyst til opnå sammen med en partner for din egen skyld.
Vi håber at du kan bruge svaret, og ellers kan du altid kontakte os igen! Vores telefon og chat har åbent alle hverdage mellem 15 og 19. XX105