Spørgsmål:
Kære Brevkasse, Jeg tror jeg er afhængig af pornografi og at det har gjort mig impotent. Jeg opdagede porno, da jeg var omkring 9 år gammel og syntes det var vældig spændende, så jeg begyndte at opsøge det. Nu kan jeg kun onanere hvis jeg ser porno. Jeg havde en kæreste i næsten et halvt år for nylig, og vi havde en masse sex, men det var problematisk for mig at holde min rejsning, og det endte med at jeg aldrig fik en orgasme mens vi var sammen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg tror problemerne i sengen hænger sammen med mit pornoforbrug. Jeg tror ikke jeg ville kalde det afhængighed på en måde hvor man ser det uafbrudt en hel dag. Jeg bruger det måske hver anden dag. Men ja mine spørgsmål er nok: Hvordan kan jeg fikse mine potensproblemer, og om I tror det har noget at gøre med mit pornoforbrug. Hvordan kan jeg stoppe mit pornoforbrug (jeg har prøvet mange gange uden held)

Svar:
Hej, tak for din besked
Det lyder som en frustrerende situation. Ud fra det du skriver, lyder det som om, at dit pornoforbrug er svært for dig at kontrollere. Derfor kunne det godt lyde som en form for afhængighed. Nu skriver du ikke, om dine seksuelle problemer var en af årsagerne til, at dig og din kæreste gik fra hinanden, men uanset så kan rejsningsproblemer være et stort problem og påvirke ens sexliv og sociale relationer. Derfor er det også rigtig godt, at du tager det seriøst. Første skridt er altid anerkendelsen af problemet.
Et overforbrug af porno kan godt påvirke ens sexliv. Pornofilm viser ofte sex og kroppe, som er meget langt fra virkeligheden, hvilket godt kan gøre det svært at tænde på den almindelige krop og den hverdagslige sex. På samme måde er der også langt fra at onanere med sig selv, til at have sex med et andet menneske. Så porno kan helt sikkert godt udfordre ens almindelige sexliv. Men om det er pornoens indflydelse på dine seksuelle lyster, eller en form for præstationsangst der påvirker din rejsning, er svært at vurdere, ud fra det du skriver. At opleve gentagne rejsningsproblemer vil for mange medføre præstationsangst, og frustrationer over ikke at kunne tilfredsstille sin partner. Det kan altså godt føre til en negativ spiral, hvor der kommer mere og mere pres på den seksuelle situation, og det bliver sværere og sværere og slappe af og være til stede, og derfor sværere (eller umuligt) at holde en rejsning. Du kan læse mere om præstationsangst her.
Uanset om det er det ene, det andet, eller en blanding, så lyder det som om, der er noget psykisk på spil. En måde at arbejde med dét på, kan være at tale med en kommende partner om jeres bekymringer og forventninger til sex. I har sikker begge forventninger til jeres fælles sex, og er nok også begge nervøse for om I kan leve op til det. Det er altid godt at snakke højt om ens usikkerheder, og hvad I hver især forventer af at have sex. Dog kan det også godt være, at det ville være godt med noget professionel hjælp.
Lige som andre afhængigheder, er afhængighed af porno også noget, man kan arbejde med og slippe af med. Et sted at starte er hos egen læge. Her kan du fortæller om dine rejsningsproblemer, og at du selv mistænker at det har psykiske årsager. Lægen kan give dig en henvisning til en psykolog eller en terapeut. En psykolog, terapeut eller sexolog vil kunne hjælpe dig med forskellige strategier til at slippe af med afhængigheden, og måder at arbejde med seksuel præstationsangst.
Vi håber du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller kontakte en af vores rådgivere på telefon eller chat på hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, xx135.