Spørgsmål:
Hej Jeg har endnu aldrig fået en orgasme - hverken ved onani eller med en partner. Ved onani kan jeg mærke, at jeg er meget tæt på - det hele spænder op. Men det er som om, at min krop ikke kan “give slip”, der sker ikke en forløsning. Jeg ender med at må stoppe, fordi følelsen bliver alt for intens, og derefter har jeg længe en sitrende og ubehagelig fornemmelse i kroppen af “uforløsthed”. Er der gode råd eller bør jeg opsøge læge?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse
Mange unge oplever, at det kan være svært at opnå den første orgasme. Det kan ofte handle om, at selve situationen og ”jagten” på orgasmen, kommer til faktisk at hæmme den. Du kan læse mere om manglende orgasme og årsager dertil på vores emneside her
Et godt råd kan være, at prøve at lade nydelsen føre an og ikke have orgasmen som målet. Du skriver, at du ofte må stoppe fordi følelsen bliver for intens. Måske du kan prøve dig lidt frem, om der er måder du kan blive i den intense følelse? Måske hvis du rører lidt langsommere eller forsigtigere ved dig selv, når det bliver mest intenst? Eller at dit åndedrag kan hjælpe dig på vej? Måske har du en god veninde du kan tale med onani om? En du kan udveksle gode råd og erfaringer med.
Det kan også være en god idé at prøve at onanere med sexlegetøj. Her kan det igen være en hjælp, at tale med nogle veninder om hvilke de foretrækker. Du kan også læse anmeldelser på nettet.
Når du skriver at du gerne vil opnå en orgasme, er vi også nysgerrige på, hvordan du forestiller dig, at en orgasme skal føles. Orgasmer ser ikke altid ud ligesom på film, så hvis succeskriteriet er at vride sig og stønne som en pornostjerne, er det måske ikke realistisk. Måske er dine orgasmer mere indadvendte, som kommer dybe, langsomme og intense. Mange unge kan blive i tvivl om, hvorvidt de har haft en orgasme. Men da du beskriver en følelse af uforløsthed, kunne det godt være fordi, at der skal lidt mere til endnu, før du opnår klimaks.
Vi håber meget at disse råd kan hjælpe dig på vej. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien.