Spørgsmål:
Hejsa For cirka en halvanden uge siden sprang min pikstreng. Jeg er lidt usikker på om hvordan jeg ved den er sprunget helt eller delvist? Derudover har min kæreste og jeg ikke kunne holde os fra sex et par gange(sidste 2 dage). Så derfor er jeg nu blevet lidt bange for om den kan vokse sammen? Lige et lille sidespørgsmål. Er det et problem hvis pikstrengen ikke vokser sammen igen, eller er dens funktion vigtig for kroppen? Der er ingen smerter overhovedet, så er derfor nysgerrig på hvorvidt det betyder noget.

Svar:
Hejsa!
Nogle drenge og mænd kan opleve at pikstrengen brister eller revner, når de har sex. Det kan bløde og gøre en smule ondt. Nogle mærker det slet ikke før, de måske ser blodet. For at være sikker på om en pikstreng er sprunget helt eller delvist eller slet ikke, så kræver det at en læge ser den.
Hvis pikstrengen skal vokse sammen så kræver det ro, derfor anbefaler vi, at hvis pikstengen revner, skal den skylles dagligt og holdes i ro (så meget du kan) i to uger, så den kan hele og vokse samme igen.
Det som kan ske er, at den kan vokse sammen kortere og den kan risikere at briste igen. Hvis pikstrengen brister flere gange, kan der også opstå generende arvæv.
Oplever du problemet flere gange, oplever svære smerter, større blødning eller infektionstegn, så anbefaler vi at du taler med din læge.
Tak for dit spørgsmål.
Mvh Sexlinien, xx16