Spørgsmål:
Hej, jeg har svært ved at kapere min kone i øjeblikket. Vi har i juni måned vesøgt en swingerklub da hendes helt store drøm var flere mænd på en gang, vi fik en rundvisning, fine forhold, gratis drikkevare, klare regler og godt sikkerheds niveau. Vi fik en seddel i hånden til deres hjemmeside med et login og kodeord hvis det var noget for os. Da vi kom ud følte jeg mig lettet over ikke at være derinde mere, fruen var tændt på ideen, nen jeg sagde at det ikke var noget for mig, at hvus hun ville prøve det ville jeg gerne give hende chancen, men at det blev det alene, og at hun skulle huske mit mindset i det, nemlig at selvom jeg har sagt OK, er det stadig noget hun gør mod mig da jeg slet ikke er på bølgelængde med det. Hun sagde at hvis ikke jeg var med, så ville hun ikle pga tryghed, og hun ville ikke såre mig. Nu er der så gået små 5 måneder og den anden dag sagde hun at hun havde meldt sig ind i en facebook gruppe for polygamister for at se om hun var sådan en. Hun bad mig læse noget materiale hun havde fundet som hun sagde passede 100% på hendes seksuallitet, da hendes seksuelle lyst aldrig har været tilfredsstillet før, og heller ikke kan blive det af kun én person, så derfor mente hun at det måtte være vejen frem for hende. Jeg er selv biseksuel og hun har før snakket om at finde et fast tredjehjul i form af en bi-mand, men jeg har fejet det af bordet hver gang fordi jeg ikke kan få mig selv til det, jeg er meget monogam og har selv fået følelser i klemme før, det vil jeg ikke igen og jeg vil slet ikke klemme andres følelser, selvom hun siger at hendes følelser ikke vil komme i klemme, da det er netop det hun vil have, dog ved jeg at mine følelser bliver klemt hvis hun er sammen med en anden mand. Klip til idag (torsdag), hvor hun efter 3 dages snak, og med min accept har besluttet sig for at prøve at tage i swingerklub imorgen, hun har været inde på føromtalte swingerklubs hjemmeside, lavet en profil, begyndt at skrive med nogle mænd og hun er helt fyr og flamme. Mit problem er at jeg ikke kan holde tanken ud om at hun taget afsted til gangbang med fremmede mænd og kommer hjem et par timer senere til som, ifølge hendes krav til mig i forbindelse med dette, gider at holde om hende, og være der. Det kan jeg ikke. Jeg kan ikke med en følelse af forrådelse, vrede, ked af det, sidde i sofaen og modtage hende med åbne arme, et kys og spørger om hun har haft det godt. Det gør så ekstremt ondt, og jeg kan ikke tale hende fra det. Hun snakker om åbent ægteskab, så hvis jeg får lyst til noget med andre så skal jeg bare sige til, men jeg har ikke lyst til andre, jeg har lyst til min kone som har lyst til mere. Jeg vil ikke være i et åbent ægteskab, jeg vil ikke have flere partnere, jeg vil bare være mig og hende, men hvis hun ikke er til det, men er polygamist og vil mere, er det så slutningen på ægteskabet? Hvad gør jeg? Jeg vil ikke miste hende, og hun vil med sine egne ord heller ikke miste mig, men jeg er 100% monogamist og hvis hun ikke er, hvordan skal det så kunne lade sig gøre at forblive sammen, velvidende at det hun gør såre mig dybt, men at hun ikke gør det fordi hun vil såre mig, men fordi det er sådan hun er. Jeg har desperart brug for hjælp i det her, fortæl mig hvad jeg skal stille op.

Svar:
Hej med dig og tak for dit rigtig gode spørgsmål.
Vi kan godt forstå at du har rigtig mange betænkeligheder i dit dilemma og det lyder også som om der er rigtig mange ting som du skal forholde dig til i det.
Da vi hverken kender dig eller din kone, er det svært at komme med en løsning, men vi kan komme med nogle umiddelbare refleksioner.
Vi vil lige starte med den umiddelbare situation i morgen. Du skriver at det er med din accept, hun i morgen skal prøve at tage i swingerklub for første gang, men alligevel lyder det som om det tynger dig utroligt meget. Det er selvfølgelig vigtigt at indgå kompromiser i et parforhold og hvis din kone ikke føler sig tilfredsstillet i et lukket forhold, skal dette ikke ignoreres. Vi tænker dog umiddelbart om situationen ville kunne gøres nemmere for dig ved at du ikke behøvede at være der når hun kommer hjem. Du skriver at det for hende er et krav, men igen bliver man nok også nødt til at indgå nogle kompromiser i denne situation og hvis tanken om at skulle holde om hende når hun kommer hjem virkelig går dig på, vil det måske gøre det lidt lettere hvis I ikke behøvede at være sammen lige bagefter. I stedet kunne en af jer sove på sofaen eller befinde sig et andet sted hvor I kunne skrive sammen eller have en anden form for kommunikation hvor man ikke er ansigt-til-ansigt, hvis det føles for meget for dig.
Derudover er der selvfølgelig også spørgsmålet om fremtidsudsigterne til at hun har et ensidigt åbent forhold, som du ikke lyder så komfortabel med. Du kan starte med at se hvordan du har det efter i morgen, da det lyder som om aftalen er ret fastsat. Før, under og efter hendes besøg, kan du eventuelt skrive nogle af dine følelser ned som I senere vil kunne snakke om. Det kan være at det måske ikke bliver lige så slemt som du frygter. Hvis du dog får en masse negative følelser omkring det og ikke føler at det er en konstellation der kan fungere, kunne I overveje at begynde til parterapi og måske en der også har fokus på sexologi. Her ville du også kunne præsentere nogle af de tanker du har haft i forbindelse med hendes besøg i klubben. Det kan være rart at have en tredje part i sådan en situation så man kan give sig selv plads til at mærke efter hvordan man virkelig har det, uden også at skulle være mellemmand.
Nogle gange kan man dog også vokse fra hinanden som par og en partner kan opdage nye sider som kan være for svære at forene sig med. Det lyder som om dig og din kone virkelig gerne vil være sammen med hinanden, hvilket vi tænker er det vigtigste udgangspunkt for at få jeres parforhold til at fungere. Omvendt siger du også at du føler dig forrådt, vrede og bliver ked af det, hvilket er følelser der hurtigt kan dræne en. Derfor må du også stille sig selv spørgsmålet om de negative følelser du har i dette forhold, er værre end dem du ville have hvis du ikke var i det.
Vi håber virkelig at I finder en løsning som I begge kan have det godt med og at du kunne bruge svaret.
Du er altid meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefonnummer 70 20 22 66.
De bedste hilsener Sexlinien
XX 18