Spørgsmål:
Hej med jer, Og tak for muligheden for, at kunne skrive til jer. Jeg fik taget spiral ud i februar måned, og har inden, og siden da oplevet min menstruation som værende regelmæssig. Jeg ved ikke hvor meget info i skal bruge, men jeg tænker jo mere jo bedre. Sidste menstruationsperiode begyndte d. 18 Maj og varede som vanligt 5 dage. Nu står jeg i en situation, hvor min forventede periode skulle starte d. 16 juni og jeg har endnu ikke fået menstruation. Ligeledes tester jeg negativ på graviditetstests jeg har taget de sidste 3 dage. Har I hørt lignende før? Burde jeg teste positiv nu eller er der en chance for, stadig at teste falsk negativ så mange dage efter forudsat periode? Og hvornår mener I jeg burde kontakte læge såfremt jeg hverken får min menstruation eller får en positiv test? Jeg er klar over at det måske ikke er alle spørgsmål I kan besvare, jeg værdsætter dem i kan svare på. Mvh. En utålmodig, håbefuld, lidt nervøs og spændt kvinde

Svar:
Hej med dig
At din menstruation er forsinket flere måneder efter du har fået fjernet din spiral, har vi hørt lignende eksempler på før. Det kan sagtens tage flere måneder, før man får regelmæssig menstruation igen. Din menstruation kan være forsinket af andre årsager end graviditet og den spiral du tidligere har haft. Det kan være pga. psykisk eller fysisk stress. Det kan også være, at din menstruation bare er forsinket.
Umiddelbart lyder det ikke til, at det som sker er unormalt. Men hvis du er i tvivl om noget ift. et evt. ønske om graviditet, kan du kontakte din læge.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien