Spørgsmål:
Hej brevkassen Jeg har en veninde der har fået knopper på sin kønsbehåring lige over der hvor klitoris sidder. Vi har søgt på nettet, men kan ikke finde frem til en specifik forklaring. Det ligner lidt de knopper man kan få efter irritation efter barbering, men samtidigt ligner de slet ikke dem. Hun siger de ikke gør ondt, men bare ligesom er der. Hun har et par stykker og en af dem er lidt større end de andre. Hun er bange for at det er kønsvorter, men efter hvad internettet siger, så kan det ikke være det fordi hun har fået sin HPV-vaccine. Men som sagt så er det fra nettet og hun er stadig i tvivl. De kan beskrives som lignende vandvorter, men uden noget væske eller puds der kan komme ud. Det ligner heller ikke indgroede hår. Derfor tænkte vi at der måske var en her der kunne give svar på hvad det er. Hun var sidst seksuelt aktiv 2 måneder siden og det var uden kondom beskyttelse. Mvh. En pige der er bekymret for hendes venindes underliv

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er svært for os at vurdere, hvad det er for nogle knopper, som din veninde har.
Det vil i sidste ende skulle være en læge, som har mulighed for at undersøge dem, der skal lave den vurdering. Vi vil dog give et par bud, som måske kan give lidt afklaring.
Siden knopperne ikke er irriterede eller smerter, kunne et bud være, at det simpelthen er små talgknopper. Det vil sige små ansamlinger af kropsfedt i hudens porer. Det er lidt ligesom små bumser/hudorme, de er bare ikke betændte. Hvis det faktisk er talgknopper er det ganske ufarligt. Man skal ikke prøve at presse knopperne ud eller 'skrubbe' dem væk - det eneste man kan gøre er at vaske området blidt med mild sæbe. Ellers kan man irritere området og muligvis skabe betændelse i knopperne. Produktionen af talg, som forårsager knopperne hænger sammen med ens hormonproduktion, og man derfor godt forvente, at knopperne vil gå væk, når din veninde bliver lidt ældre, og produktionen af hormoner ikke er så stor som under og lige efter puberteten.
Kønsvorter kunne også være en mulighed, selvom vaccinen selvfølgelig mindsker sandsynligheden for det rigtig meget. Der findes rigtig mange typer af hpv-virus, og vaccinen beskytter ikke mod alle. Dog beskytter den mod typerne 6 og 11, som er de typer der forårsager langt størstedelen af alle udbrud af kønsvorter. Derfor er sandsynligheden for, at din venindes knopper er kønsvorter ret lille.
Som sagt er vi dog ikke i stand til at give en endegyldig vurdering. Vi anbefaler derfor, at din veninde tager til sin egen læge og bliver undersøgt. Hvis hun har det lidt svært med det, er det jo en mulighed, at du tager med hende for at støtte hende. Det kan være rart at have en ven med, hvis man er lidt utryg ved at skulle til lægen og undersøges.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke var svar - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140