Spørgsmål:
Hvordan ved jeg om jeg er en stalker ? Har haft en situation da jeg var lille hvor jeg blev kaldt stalker . Siden ved jeg ikke om jeg en stalker . Var ung og dum og vidste ikke hvad det betød når den anden aldrig skrev tilbage . Idag ville jeg tænke at personen nok ikke ville have kontakt med mig. Så blev jeg vild med nogle andre som jeg syntes var sød har aldrig gjort noget andre ikke har lyst til . Men når folk ikke giver lyd fra sig bliver jeg tvivl om de instreseret eller ej . Siden dag har jeg været i tvivl om jeg en stalker . Det var et rygte på min gamle skole . Og kan mærke det fylder om jeg kommer til at virke stalker agtigt på de sociale medier . Eller i andre situationer også fordi jeg måske er lidt genert

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er meget almindeligt at blive i tvivl, om nogle er interesseret i én, hvis de ikke giver lyd fra sig. Der kan nemlig godt være mange ting på spil i sådan en situation, som kan gøre én usikker. At der har gået et rygte om dig om at være stalker, da du var yngre, lyder ikke særlig fedt. Når man oplever, at der bliver spredt rygter om én på den måde du beskriver, kan det godt sætte sig i kroppen og være noget man husker - og noget, man så måske begynder at tænke om sig selv. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du er en stalker.
Det lyder til at vedkommende ud af det blå stoppede med at svare dig. Og når det sker, så aner man reelt set ikke noget om, om relationen er afsluttet. At du så bliver ved med at skrive, handler om, at du ikke har vidst at det var slut, eller at den anden ikke længere var interesseret. Stalking handler nok nærmere om, at man ikke accepterer og respekterer en afvisning, når den klart er givet.
Stalking er nemlig, når man på forskellige måder forsøger at kontakte nogen, som ikke vil have kontakt, og som føler, at ens adfærd er grænseoverskridende og ubehagelig. Stalking er et engelsk ord, der betyder at forfølge nogen. Stalking er en form for psykisk vold og er ulovligt. Det er stalking, hvis det føles skræmmende og utrygt at en person bliver ved med at kontakte en, selvom man har bedt vedkommende om at lade være.
Ud fra det, du skriver, lyder det ikke som, at det er det, du har gjort. Men hvis du har brug for at tale mere om det eller er i tvivl, kan vi anbefale dig at tage kontakt til dansk stalkingcenters telefonlinje
Du er også meget velkommen til at kontakte os igen til en uddybende snak. Det kan være på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15 og 19.
Hilsen Sexlinien, xx133