Spørgsmål:
Skal jeg tage en fortrydelsespille hvis jeg har haft ubeskyttet sex imens jeg havde min menstruation. Og må jeg gerne tage flere i samme cyklus

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Sandsynligheden for graviditet under menstruationen, er meget meget lille. Dog kan det rent faktisk ske! Så vi kan ikke love dig, at der ikke kan opstå en graviditet, selvom der er meget lav risiko for det.Det er så op til dig, hvorvidt du vil tage fortrydelsespillen eller ej.
Man må gerne tage to fortrydelsespiller i samme cyklus, men ofte vil det ikke have noget formål. Fortrydelsespillen går nemlig ind og skubber til din ægløsning, således at hvis du har haft sex nogle dage før din ægløsning, vil hormonerne i pillen fremrykke din ægløsning, så der ikke er noget æg at befrugte efter det ubeskyttede samleje, og derfor nedsættes risikoen for graviditet. Da du kun har ægløsning én gang i løbet af din cyklus, kan den altså kun fremrykkes én gang.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på telefonnummer 70 20 22 66
Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19
De bedste hilsner Sexlinien