Spørgsmål:
Hvordan kan jeg arbejde bedst med at håndtere min jalousi? For lidt context, er jeg lige fundet sammen med en rigtig sød dreng, det eneste er bare at han har været sammen med en del flere end mig som kun har været sammen med 1. Det påvirker mig rigtig meget efter sex fordi jeg er bange for at han sammenligner mig med de andre. Han har også stadig en del kontakt med dem og jeg får den værste fornemmelse indeni når han snakker med dem eller jeg kommer i tanke om at han har været sammen med andre. Jeg vil SÅ gerne arbejde med det men ved ikke hvordan.

Svar:
Hej med dig
Du skriver om to forskellige problemstillinger. Det første er, at din partner har været sammen med mange flere end du har. Det andet problem lyder til at være, at du bliver jaloux over, at han stadig har kontakt med dem han har haft sex med.
Du skriver, at du er bange for, at han sammenligner dig med andre. Oftest handler god sex om god kommunikation og kemi, og ikke om hvor mange man har haft sex med. Det kan være, at du bliver usikker på, om han kan lide den måde, I har sex sammen. Prøv at tale med ham om dine tanker. Det kan være grænseoverskridende at snakke om sex, men det er den eneste måde, du kan finde ud af, hvad din partner godt kan lide. Med tiden bliver det mindre pinligt og grænseoverskridende at sætte ord på sine egne og sin partners præferencer.
Du skriver også, at du bliver jaloux, når han taler med andre, som han har været sammen med. Jalousi er en følelse som de fleste kender og som kan være rigtig ubehagelig. Jalousi er ikke kun dårligt, da det også er et tegn på, at du er rigtig glad for din partner og ikke vil miste ham.
Der findes ingen hurtig kur mod jalousi, men som med de fleste svære følelser, er det en hjælp at tale om den. Du har nok ikke lyst til at være jaloux, men jalousien er der, og der er en god ide at tage hånd om den, så den ikke påvirker dig for meget. Du kan tale med din partner om de svære følelser. Du kan jo ikke styre, hvem han taler med, men måske vil han kunne give dig mere ro ift. nogle af de bekymringer, som du går med. Det kan også være, at I skal aftale, at lige nu har du ikke lyst til at vide, at han taler med andre som han tidligere haft sex med. Det kan også være en hjælp at tale med dine venner om din følelse af jalousi. De har måske selv oplevet lignende følelser.
Lige nu kan jalousien fylde meget og jeres forhold er også nyt. Med tiden kan jalousien måske fylde anderledes, blive mindre og lettere at have med at gøre. Om man føler jalousi kan også have noget at gøre med, hvordan man generelt trives.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at skrive igen! Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage ml. 15 og 19, på telefonnummer: 70 20 22 66.
De bedste hilsner Sexlinien