Spørgsmål:
Hej Jeg skrev herinde for ikke så langt tid siden :) angående nogle mærkelig kinks jeg havde... ID 117806 her. Nå men i skrev "Du nævner desuden til sidst, at du føler dig utryg ved at være omkring mænd og drenge. Har du haft ubehagelig oplevelser, finder du dem uinteressante eller noget helt tredje? Det kan helt sikkert skyldes mange ting, men det er svært for os at vurdere og dermed rådgive ordentligt omkring." Jeg ved ikke hvorfor jeg har det så ubehageligt omkring mænd.. Altså jeg er biseksuel men med en præference for kvinder.. Jeg ved bare ikke om det fordi jeg ved hvad fleste mænd tænker og gør ved piger. Jeg syntes bare det er træls at have det ubehageligt omkring mænd fordi det er endda også rundt om mine egne brødre ... og jeg elsker dem virkelig. Jeg kan heller ikke lide øjenkontakt med drenge, kun hvis det er en jeg ikke føler mig truet af. Tit når jeg snakker med drenge panikker jeg, så jeg begynder at grine helt vildt og ryster. Jeg ved ikke hvordan jeg skal overkomme det. Jeg er ekstrem usikker så det kan godt være derfor, at jeg er så intimideret af dem...

Svar:
Hej og tak fordi du skriver ind igen!
Der er ingen tvivl om, at din frygt ikke er komplet irrationel og ikke afspejler hvordan virkeligheden kan være: kønsbaseret vold eksisterer i bedste velgående, hvilket betyder, at piger/kvinder er ekstra sårbare ift at blive udsat for mænds vold (hvilket blandt andet kan være seksualiseret vold).
Dette betyder ikke, at man skal lade den sandsynlighed påvirke ens relationer i den grad, som det påvirker dig. Dit ubehag ved drenge/mænd, skal du selvfølgelig have noget hjælp til at håndtere.
Rammerne for brevkassen gør, at det ikke er en optimal måde for os at rådgive på ift din specifikke situation: Vi vil derfor opfordre dig til, at ringe ind til os, så vi kan få et bedre overblik over situationen, og derved hjælpe med at udarbejde en plan for, hvordan problematikken kan løses.
Nu ved vi ikke om dit ubehag i relation til drenge/mænd er noget du har snakket med dine forældre om, men det har vi erfaring med er en rigtig god start. Det kan være et vigtigt skridt at tage, da dine forældre således kan træde til og støtte dig - både så du ikke føler dig alene, men også hvis du fx skal snakke med en psykolog.
Hvis du ikke føler dig klar til at tage snakken med dine forældre, vil vi kunne hjælpe dig med at skabe en ramme for, hvordan du kan starte den samtale.
Når vi får et bedre indblik i din situation, kan vi endvidere henvise dig til initiativer, som kan hjælpe dig med at forstå og tackle de udfordinger du oplever i relation til drenge/mænd. Der er ingen der skal have det på den måde, som du har lige nu.
Vi glæder os til at tale med dig i telefon! Vores telefon nr er 70202266, og vi kan fanges all hverdage fra 15.00-19.00.
Mange hilsner,
Sexlinien