Spørgsmål:
Jeg har en rigtig sød kæreste. Mit problem er at jeg ikke føler han bliver totalt stiv når vi er sammen. Han er heller ikke slatten men kun sådan halvhård. Jeg har lidt erfaring fra drenge førhen og jeg har altid nydt og mærke dem blive jernhårde enten i skeden eller i munden. Det ophidser mig og jeg føler mig begæret så. Okay, drengenes har ikke altid været lige store men de har været stenhårde. Men min kæreste bliver aldrig stenhård, kun sådan nok til at vi kan gennemføre samleje men ikke så hård som jeg gerne vil have den. Jeg tør ikke spørge til det for vil ikke såre ham så jeg kunne ikke drømme om at nævne det. Men er det almindeligt at nogen drenge kun lige bliver hårde nok til at kunne gennemføre samleje men så heller ikke mere. Jeg synes det er en lidt halvblød affære.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Der kan være flere årsager til at din kærestes penis ikke bliver/føles helt stiv, når I har sex. En af de mest typiske årsager er, at flere drenge og mænd oplever præstationsangst ifm. samleje. Præstationsangst kan gøre, at din kærestes penis ikke bliver helt stiv.
En anden årsag kan være, at hvis din kæreste har været meget vant til at onanere, at stimulationen ved penetrationssex ikke føles ligesom han er vant til, og han derfor ikke opnår helt stiv pik. Hvis det skulle være tilfældet, kan du snakke med din kæreste om, at han evt. kan prøve at onanere mindre og fokusere mere på følelsen af skeden frem for følelsen ved onani.
En tredje kan være, at I har forskellige døgnrytmer, og hvis I primært har sex hen mod aftenen, kan det være at din kæreste f.eks. er mere træt end dig og dermed har svært ved at få helt stiv pik. I kan afprøve dette ved f.eks. at have sex midt på dagen eller på et andet tidspunkt, hvor I burde have samme energiniveau.
En fjerde årsag kan være, hvis din kæreste har forhudsforsnævring, så kan det være svært at opnå erektion. Dette burde din kæreste dog være opmærksom på, da han vil opleve at det er svært for ham at trække sin forhud tilbage. Dette kan føre til ubehag og smerte ved sex og onani.
Generelt kan hans manglende fulde erektion skyldes en blanding mellem fysiologiske og psykologiske problemer. Den halve erektion skyldes manglende blodtilførsel til svulmelegemerne i penis og der kan være nogle underliggende fysiologiske årsager til dette. Det kan også skyldes dårlige livsstilsvaner som rygning, madvaner og motion, men også psykiske problemer som stress og præstationsangst.
Selvom du selv skriver, at du ikke tør spørge ham ind til det af frygt for at såre ham, så kan det være en god ide at snakke med ham om det alligevel. Både for din egen skyld og jeres sexliv, men også for hans skyld i tilfælde af at der skulle være nogle underliggende problemer, som fører til hans manglende fulde rejsning. Det vigtigste når du snakker med ham er, at du holder samtalen på 'din egen banehalvdel' og med kærlighed til ham og hans helbred frem for en løftet pegefinger omkring, 'hvorfor han ikke tænder på dig'. Hvis du i stedet spørger nysgerrigt ind ift. om det er noget han oplever som et problem/lægger mærke til, kan I forhåbentligt få en rigtig god og produktiv samtale ud af det.
Vi håber du kan bruge vores svar. Hvis du er interesseret i at snakke mere i dybden om, hvordan du kan tale med din kæreste om det, er du velkommen til at ringe herind (70202266) eller gøre brug af vores chat i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien