Spørgsmål:
Jeg må indrømme at jeg onanere engang imellem. Men jeg har faktisk kun gjordt det udenpå hvis man kan sige det sådan. Altså ved og gnubbe revnen. Jeg har prøvet at stikke noget op for ville godt prøve det men lykkes ikke rigtig, ingengang den mindst skoleagurk eller gulerod. Jeg bruger også bind og ikke tampon fordi jeg ikke rigtig kan få den op. Jeg kan godt snakke hemligt og privat med min bedste veninde, hun kan godt få noget op og har tilbudt og hjælpe men ved ikke rigtig om jeg kan være bekendt og sige ja. Forstår ikke rigtig hvorfor hun kan få noget op når jeg ikke kan, vi er ca lige udviklet? Jeg er også bekymret for første gang jeg skal være sammen med en dreng, om det så overhodet kan lykkes?

Svar:
Hej med dig
Mange piger i din alder onanerer, og de fleste får langt større nydelse af at røre ved deres klitoris – altså revnen – end at få noget i skeden (som er hullet mellem klitoris og endetarmen). Du kan læse mere om klitoris her på Sexlinien.dk.
At du ikke kan få noget oppe i skeden betyder ikke, at der er noget galt med din krop. Der kan være flere årsager til, at du ikke kan få noget op.
Når du er 13 år, er din krop stadig under udvikling, og selvom det ligner, at din krop og din venindes er lige udviklede, kan der være forskel i forskellige kropsdele. Det er meget naturligt, og du må give din krop tid til at udvikle sig.
Det kan også være, at din krop ikke er vant til at få noget op, og du ufrivilligt kommer til at spænde op i skeden. Hvis du spænder dine skedemuskler op, kan det være svært at få noget op. Du kan prøve at give din krop tid til at blive afslappet og tryg i at få noget i skeden, og det kan tage tid.
Det er også vigtigt, at din skede er fugtig før du kan få noget i den. Skeden bliver våd og fugtig, når du bliver seksuelt tændt – f.eks. når du onanerer. Og det kan gøre det nemmere at få noget i den. Du kan evt. tjekke om du er våd ved at røre dig selv i skedeåbningen.
Det er op til dig selv om du vil få hjælp af din veninde ift. at få noget i dig. Du skal ikke gøre det, hvis du føler, at du burde kunne få noget op, og derfor vil du få hjælp af din veninde. Du skal gøre det, fordi du har lyst til det.
Du skriver også, at du er bekymret for første gang, du skal være sammen med en dreng. Du behøver ikke at have noget oppe i dig for at have sex med en dreng. Sex kan også være kærtegn, kys, at røre ved hinandens køn- og kropsdele.
Vi håber, svaret giver mening og ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefon: 70 20 22 66.
De bedste hilsener
Sexlinien