Spørgsmål:
Jeg er jomfrue, men jeg var sammen med min kæreste i går aftes. Han kunne ikke komme helt op i mig, det var kun tippen/hovedet der kom lidt op. Det var helt ubeskyttet. Er der chance for at jeg kan blive gravid? Jeg har overvejet at købe en fortrydelsespille i dag, ville det være okay?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er altid okay at tage en fortrydelsespille. Det er din krop og det er ikke farligt at tage en fortrydelsespille.
Det er ikke muligt at komme med et Ja/Nej svar til, hvorvidt du er i stor risiko for at blive gravid. Det afhænger af flere faktorer som vi uddyber nedenunder.
Risikoen for at blive gravid, afhænger ikke så meget af hvor langt pikken kom op i skeden. Sæd kan gøre dig gravid, og sæden kommer fra pikhovedet. Selvom det er en faktor, at sæden ikke er sprøjtet så langt op i skeden, handler risikoen for en graviditet mere om, hvorvidt der kom sæd op i skeden.
For bedre at kunne vurdere om det giver mening for dig at tage en fortrydelsespille, kan du spørge dig selv:
• Fik min kæreste udløsning mens han var oppe i mig?
Man kan godt risikere at blive gravid af pre sæd. Det er den væske som kan komme inden udløsningen. Det nedsætter dog risikoen for en graviditet betragteligt, hvis han trak sin pik ud af din skede inden af han kom eller inden han var tæt på at komme.
• Hvor er jeg henne i min cyklus?
Groft sagt kan befrugtning kun ske, den dag man har ægløsning. Da sæden kan overleve fem dage oppe i livmoderen, er man i princippet kun i risiko for at blive gravid seks dage af sin cyklus. Altså ægløsningsdagen + de fem dage op til. Dog er det ikke muligt at vide, præcis hvornår ægløsningen falder. Og derfor beskytter de fleste sig under hele cyklussen, hvilket er en rigtig god idé. Dog kan man sige, at hvis du har en regelmæssig cyklus og du ved, at du skal have din menstruation indenfor få dage, nedsætter det risikoen betragteligt for en graviditet.
• Hvor meget fylder bekymringen?
Det er forskelligt hvor meget tanken om en potentiel uønsket graviditet fylder. For nogle kan det fylde hele verden og man kan opleve at blive stresset, ked af det, have svært ved at sove osv. I disse tilfælde kan det give mening at tage en fortrydelsespille for at få ro og tryghed.
• Hvor slemt ville det være, hvis jeg skulle have en abort?
Det er forskelligt hvordan man har det med en uønsket graviditet. For nogen er tanken om en abort ikke så skræmmende. For andre kan de mærke, at det ville påvirke dem meget at skulle igennem en abort. I sådanne tilfælde giver det mening, at være mere forsigtig og tage flere forholdsregler. Som eksempelvis at tage en fortrydelsespille.
Vi håber at dette kan være med til at kaste lidt klarhed over din situation. Du er altid velkommen til at skrive eller kontakte os på chat eller telefon. Det kan være om fortrydelsespillen, at have sex i skeden for første gang eller alt muligt andet. Vi kan kontaktes mandag til fredag i tidsrummet 15.00-19.00, ved telefon på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien