Spørgsmål:
Hej. Tænder på og kan godt lide at gå i pige/dametøj. Det hele startede da jeg var omkring 13-14 års alderen. Jeg gjorde det for sjov, en dag hvor min søster ikke var hjemme. Da jeg kom hjem fra skole gik jeg ind på hendes værelse og prøvet noget af hendes tøj et par G-streng og nylons strømpebukser. Lige siden har jeg bare fortsat med det og har købt mit eget op igennem årene. Når jeg har mit dametøj på kalder mig selv for et pigenavn. Det er noget jeg skjuler for mine venner og familie, da jeg helst kun vil have det for mig selv. Det er alt lige fra G-streng, trusser, strømpebukser små mave tops og kjoler. Skammer mig lidt over det. Men elsker det også.

Svar:
Hej og tak for din besked,
Det er dejligt at høre at du har noget for dig selv som tænder dig og som du elsker. Du er bestemt ikke den eneste der har lyst til at afprøve andre måder at ”gøre” eller ”performe” sit køn på. Nogle kan godt lide at gøre som du selv gør, og klæde sig med tøj og/eller makeup, som mange forbinder med at være feminint, eller kønnet kvinde. Du skriver at det er noget du skammer dig over og vi bliver nysgerrige på hvad der mon ligger for dig i den skam. Du skriver den er lille, og det virker til at din kærlighed til at klæde dig feminint er større end din skam. Det er virkelig dejligt hvis det er tilfældet, det tyder på at der ikke skal så meget til, for at komme af med skammen.
Skam er en følelse, der opstår, når vi oplever, at vi ikke lever op til vores egne eller andres forventninger, og den kan have rødder i vores identitet og sociale bånd. Det kan være at det rigtige for dig vil være at åbne op omkring dine lyster, enten for en du holder af, eller en person du har tæt på dig og stoler på? Hvis det virker usandsynligt for dig at skulle dele med nogen du har i dit liv, så er der også måder hvorpå du kan møde mennesker der har de samme lyster og interesser som dig. Det kan være gennem et forum på sociale medier, eller evt. dating apps, hvid du søger nogen at dele dine lyster med.
Vi har på sexlininen.dk et par sidder der handler om andre måder at gøre sit køn på, det kan være du vil finde det interessant at læse mere her:
Genderbending
Transkøn og ciskøn
Vi håber du kan bruge vores svar, ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind igen. Vi har åbent alle hverdag fra kl. 15-19.
De bedste hilsner,
Sexlinien