Spørgsmål:
Hej, Jeg er en kvinde på 24 år som har fast sex med min partner. Jeg oplever nogle gange i forbindelse med penetrations-sex, at jeg får oppustet mave efterfølgende og ubehagelige luftsmerter som aftager efter en time. Det føles lidt som om, at det er luft der presses rundt i mit system. Jeg har snakket med min partner om det kan være fordi vi bruger kondom eller, hvad årsagen er og om der er noget vi kan gøre anderledes for at undgå det? Kender i til noget om dette? Med venlig Hilsen [slettet af Sexlinien]

Svar:
Hej med dig
Det kan være almindeligt at få luft i maven under sex. Det har nødvendigvis ikke noget med kondomet at gøre, men kan være almindelig at få presset luft op i skeden under sex. En anden mulighed kan også være, at du spænder op i endetarmen så luften ikke kan komme ud.
Smerter i underlivet efter sex kan også skyldes at din partner rammer nogle muskler, og hvis du samtidig spænder op i underlivet under samleje, kan det føles som om, at du er oppustet.
I kan eventuelt afprøve forskellige stillinger og tempoer og mærke, om du får mindre luft i maven ved nogle af dem.
Vi håber, at du kan bruge vores svar. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Bedste hilsner fra Sexlinien, xx134