Spørgsmål:
Kære brevkasse. Jeg er jomfru, og selvom det ikke er noget jeg skammer mig over, så føler jeg mig virkelig klar til at have sex. Der er bare det problem at jeg aldrig har haft en kæreste og det er dels fordi jeg lider af voldsom angst og jeg har haft depression i mange år. Derfor har jeg ikke haft muligheden for at komme tæt på mennesker. Jeg har flere gange overvejet at tage i byen og finde en tilfældig fyr, bare så jeg kan få det overstået. Men jeg tror jeg ville blive alt for angst i en sådan situation. Fornyligt har jeg også snakket med en af mine venner fra vores yoga hold, der lider af integration, om alt dette, og han åbnede op til mig og erkendte han har en stor crush på mig og vil med glæde tilbyde at give massage og have sex med mig, bare så jeg kunne få det ud af verden og stoppe med at "frygte" den del af relationen med nye mennesker jeg møder, og dermed måske have nemmere ved at gå længere end venskabelige relationer. Jeg har på den ene side virkelig har lyst til at sige ja til tilbuddet, da jeg stoler på ham, og ved han kender mig og min situation. Endnu mere fordi han har fortalt mig om sine følelser Men på den anden side, så frygter jeg også, hvad der kan ske med vores venskab bagefter. Så er det en dårlig idé at sige ja til hans tilbud om at have sex, bare så jeg kan få det overstået? Hilsen Jomfru Maria

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er helt forståeligt at du kan have følelsen af bare gerne at ville have sex 'overstået'. Det kan være en måde at få det aftabuiseret. Det er godt at høre, at det at du er jomfru ikke er noget du skammer dig over, da det virkelig heller ikke skal være det. Hvornår man har sin seksuelle debut er meget forskelligt fra person til person, men man kan godt komme til at føle et samfundsmæssigt og relationelt pres til at have sex. Det at have sex med et andet menneske kan have meget forskellige konnationer for forskellige mennesker, så måske det er en god ide at spørge dig selv, hvorfor det er du føler dig klar til at have sex. Er det fordi du søger noget intimt med et andet menneske? Er det fordi du egentlig gerne vil have en kæreste? Eller er det fordi du faktisk bare gerne vil have sex og er lidt ligeglad med hvem det foregår? Hvis det er nogle af de første kan det måske være en god ide at genoverveje, hvem det er du ender med at have sex med? Fordi hvis du søger en intim relation og muligvis en kæreste, men du ikke har sådanne følelser for din ven, kan det måske være det ikke er ham du skal søge at have sex med første gang? Hvis du derimod 'bare' søger at aftabuisere sex for dig selv og gerne bare vil 'have det overstået' kan det måske være okay at søge en fremmed person - enten fra byen, en dating app el. lignende.
Jeg tror det er en god ide at spørge dig selv, hvorfor det er/ikke er en god ide at tage imod tilbuddet om sex fra din ven. Først måske overvej hvor godt jeres venskab er og om det er et venskab du værner meget om - det kan nemlig godt ske at jeres relation vil ændre sig efter I har sex. Når han samtidig har sagt at han har følelser for dig kan det også være godt lige at mærke efter om du mon har det på samme måde? Altså om han kunne være en du måske kunne se dig udvikle et forhold til, som er mere end venskabeligt. Med dette kan du så overveje om det er 'værd' at have sex med ham med risiko for at det vil påvirke jeres venskab, hvis I ikke har de samme følelser på spil.
Selvom det kan være frustrerende at gå at være klar til sex kan det være værd at overveje, om du skal vente på en anden mulighed der byder sig på et andet tidspunkt, eller om din ven er den 'rette' for dig.
Håber du kan bruge svaret. Husk du altid er velkommen til at ringe herind på 70202266 eller skrive til vores chat i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien xx20