Spørgsmål:
Hej brevkassen. Jeg er en 15 årig lesbisk pige, der er i et rigtig sundt forhold med en jeg holder meget af. jeg har haft telefon sex med hende, og vi har haft sex i virkeligheden også. problemet er at jeg har rigtig svært ved at blive våd? Jeg syntes min kæreste er både attraktiv og hun kan også godt tænde mig. jeg har fortalt hende det, men jeg har stadig lidt en skamfølelse over det. hun bliver virkelig hurtigt våd, og virkelig meget våd. derfor er det også lidt frustrerende for jeg vil rigtig gerne. hvad kan jeg gøre for at blive våd når jeg skal have sex? eller for at blive mere tændt.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Det lyder dejligt at du er i et sundt forhold med en pige du holder meget af.
Manglende naturlig lubrikation (et andet ord for at blive våd) kan f.eks. skyldes smerter, væskemangel, skræk i forbindelse med sex eller manglende lyst eller tænding.
At have lyst til sex og til sin partner er det allervigtigste for at du kan blive våd. Hvis du er nervøs og utryg ved situationen, eller generelt træt, stresset eller bekymret, kan det være svært at blive tændt. Du kan prøve at overveje om det altid har været sådan, eller om det er noget der er kommet for nyligt? Er der sket noget mellem jer i ikke har fået talt om? Eller måske er du i en periode lige nu hvor du er lidt ekstra presset?
Du kan også tænke på om problemet opstår hvis/når du rører ved dig selv/har solo sex. Hvad skal der til der, for at du bliver våd? Nogle gange kan det hjælpe at tænke tilbage på hvordan det plejede at være dengang du godt kunne blive mere våd, og prøve at se om man kan blive klogere på årsagen. Det kan både være noget fysisk, psykisk og mentalt der kan være årsagen til det. Hvis problemet fortsætter kan du også kontakte din læge, for at udelukke at det ikke har noget med kroppen at gøre.
Det er helt naturligt at opleve at ens lubrikation kan svinge lidt op og ned. Det kan også være at du har brug for lidt mere tid/opmærksomhed/kærlighed fra din kæreste, for at blive våd. For nogen kan det komme hurtigt, og for andre skal der berøringer eller stimuleringer af sanserne til, for at man kan blive tændt og dermed våd. Det kan fx være musik, belysning, varme eller noget andet der kan være med til at gøre det lækkert og rart for dig.
Ved manglende lubrikation kan det være en god idé at anvende glidecreme, så huden ikke bliver irriteret. Glidecreme kan fås baseret på olie eller vand eller silikone. Glidecreme kan købes på apoteket eller i matas, men du kan også læse lidt mere om det her: Glidecreme
Vi håber du kan bruge vores svar, ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind igen. Vi har åbent alle hverdag fra kl. 15-19.
De bedste hilsner,
Sexlinien