Spørgsmål:
Hej! Jeg har for en uges tid siden, prøvet at have sex med min kæreste, for første gang. Her var kondomen så rimelig svær at få på, og så var jeg så smart at vende det om, for at få den ordenligt på. Vi prøvede at have sex, og jeg kunne ikke rigtigt penetrere hende, men jeg var nede ved åbningen. Nå men ved at vende kondomen om, er jeg bange for der er kommet precum på ydersiden, og jeg har gjort hende gravid (hvis det overhovedet er muligt). Noget der gør situationen værre, er at hun på dagen havde ægløsning. At gøre hende gravid, vil i min verden, være jordens undergang. Jeg har svært med at gå til mine forældre, og hvis hendes forældre skal vide det, så tror jeg, at de bliver meget skuffede eller sure på primært mig. Jeg har haft svært ved at fortælle hende om mine tanker, da hun er på ferie. Men når hun kommer hjem, vil jeg fortælle hende om det, og bede hende om at holde mig opdateret i forhold til hendes menstruation. Hjælp mig!! Er der en stor chance for jeg har gjort hende gravid, og hvad skal jeg gøre indtil hendes menstruation forhåbentligt kommer?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er godt at du skriver herind. Det er meget ubehageligt at gå og være bekymret for en uønsket graviditet. Kondom er noget man lige skal lære at bruge. Det er rigtigt, at man ved at vende kondomet om, kan overføre sekret fra pikken til skeden. Dette skal man særligt være opmærksom på i forhold til sexsygdomme. Hvis det er jer begges første gang, smitter I ikke hinanden med sygdomme. Næste gang kan du bare smide kondomet ud og tage et nyt, hvis du er kommet til at påføre det den forkerte vej.
Der er meget lille risiko for at din kæreste bliver gravid. Det er rigtigt, at der kan være levende sædceller i precum, men da mængden af precum inden samlejet må tænkes at være begrænset og du ikke fik din penis helt op i skeden, er det meget usandsynligt at din kæreste bliver gravid. Ved samleje uden kondom bliver der sprøjtet mange millioner sædceller direkte op i skeden – og selv der bliver mange ikke gravide.
Vi forstår godt at tanken går dig meget på. Vi håber at du kan få ro på bekymringen indtil din kæreste får sin menstruation. Det er en god idé at tale med din kæreste, så hun kan støtte dig.  Din kæreste kan tage en tidlig graviditetstest 8 dage efter sex. Et negativt svar på den kan måske give dig yderlige ro i maven.
Hvis det værste skulle ske og din kæreste bliver gravid, er der hjælp at hente. Det kan godt være at jeres forældre bliver sure. Det er selvfølgelig ikke rart, men forældre må også gerne have følelser. De fleste forældre er i stand til at se ud over deres egne følelser og vil være gode til at hjælpe. Det er trods af forældres job at passe på deres børn. Langt de fleste forældre bliver mere bekymrede end sure. Vi kan også hjælpe her på Sexlinien, hvis I henvender jer igen.
Vi håber at dette svar kan hjælpe dig. Du og din kæreste er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage mellem 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien