Spørgsmål:
Hej Jeg dater en mand med genital herpes. Når han har udbrud kommer det tæt ved pikhovedet. Skal jeg tage forholdsregler når det kommer til blowjob? Jeg vil gerne give ham blowjob, men jeg vil ikke smittes i munden. Han er ikke min kæreste, blot en jeg dater. Tak for svar <3

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
​Når man er smittet med herpes, kan man have sex, som man plejer - men mens man har udbrud med sår, skal man gerne lade være med at have sex, så man ikke smitter sin partner. Det er herpessåret og området omkring det, der kan smitte. Herpes er stort set kun smitsomt, mens man har et sår eller lige før et sår kommer. Ofte kan man mærke, at der skal til at komme et sår, da området kan blive ømt, hævet, rødt, sviende og/eller klø og nogle får milde influenzalignende symptomer som let feber, ubehag og sløjhed i kroppen og ondt i halsen. At bruge kondom beskytter ikke tilstrækkeligt, mens man har et udbrud. Man skal altså holde sig helt fra området, mens der er udbrud, for at undgå smitte.
Vi håber, at du kunne bruge svaret. Du kan læse mere om herpes her.
De bedste hilsner,
Sexlinien (XX11)