Spørgsmål:
Jeg skal til at have sex for første gang. Det helt umuligt for min kæreste at give finger fordi jeg spænder sådan og er så bange for tanken om smerte. Plus at jeg føler det gør ondt når han prøver. Hvad skal jeg gøre. Vil gerne have det lykkedes

Svar:
Kære dig, tak for at skrive ind.
Desværre oplever nogle kvinder smerte i forbindelse med samleje. Det kan ske fordi man spænder musklerne omkring bækkenbunden, og det kan medføre smerte når noget prøver at trænge ind. At man spænder dernede kan være både bevidst og ubevidst. Under begge omstændigheder kan det være ubehageligt, og være forbundet med en række af negative følelser.
Vi kan godt forstå, at du gerne vil have det til at lykkedes, men du skal også vide at det ikke er noget du gør med vilje. Det kan være frustrerende, hvis samleje ikke lykkedes, og man kan godt føle at man står alene med ansvaret, men det er vigtigt at understrege, at det gør du ikke.
Der kan være nogle forskellige årsager til at du spænder. En forklaring kan være, at du ikke er vandt til at blive rørt dernede. En anden forklaring kan være, at du føler dig utryg eller at du frygter, at det kommer til at gøre ondt ligesom du skriver..
Det kan være svært at vide hvad i har prøvet, for at det ikke skal gøre ondt. Så derfor skal du se bort fra de par næste forslag, hvis i allerede har prøvet dem.
I kunne prøve at tage det endnu langsommere næste gang i skal prøve at have sex? Skeden er meget fleksibel, så hvis det gør ondt, kan det være et tegn på, at i er gået for hurtigt i gang.
Du kan også prøve at se, om du kan slappe mere af næste gang? Du kan prøve at spænde af i bækkenbunde ved at tage en dyb indånding ind og derefter ånde dybt ud igen.
Hvis det bliver ved med at gøre ondt, og du ikke kan undgå at spænde op, kan det godt lyde som skedekrampe - som er ubevidst sammentrækning af musklerne i bækkenbunden. Du kan tage til lægen, og de kan hjælpe dig med at finde ud af om det er skedekrampe, eller noget andet. Skedekrampe kan behandles og lægen vil typisk henvise dig videre til nogen som kan hjælpe dig.
Vi håber at svaret har gjort dig mere klar over hvad du oplever og hvad du kan gøre.
Hvis du er tvivl om noget eller har flere spørgsmål, kan du ringe eller skrive til os. Det foregår på chatten på vores hjemmeside eller nummeret 70202266. Vi har åbent i hverdagene fra 15:00-19:00.
Mvh Sexlinien