Spørgsmål:
Hej brevkassen For 6 år siden da jeg lige var blevet færdig på min efterskole, inviterede en af min daværende gode kammerater mig og 20 af dem jeg hang med ud med, til en fest hjemme hos ham. Vi fik hygget os en masse, drukket en masse - mere end jeg nok skulle have drukket - fik spist en masse og hygget endnu mere. Da klokken nærmere sig sengetid og vi ikke var helt trætte lagde 7 af os der var tilbage, os op på en hems. Her lå vi og snakkede indtil at vi faldte i søvn efter solen var stået op. Egentlig var det delt op så os piger fik hemsen til at sove på. Halvdelen af drengene fik etagen under til at sove på. Den sidste halvdel af drengen fik så stuen at sove i. Dog faldt, de som skulle have sovet i stuen, i søvn oppe ved os piger. På et tidspunkt kan jeg huske at jeg vågner fordi jeg kan mærke at noget var helt galt. Jeg havde fået min menstruation dagen før, så jeg tænke ikke mere over det da jeg tænkte at det var grundet smerter eller andet. Dog kan jeg mærke at det ikke er menstruationen alligevel, da jeg hurtigt opdager at det er en af drengen som ligger bag mig der har hånden ned i mine trusser, hvor han rører min klitoris og andre dele. Jeg fryser helt og kan faktisk ikke bevæge mig. Jeg kan huske at jeg tænker at jeg bare ville væk eller håbede på at hvis jeg lå helt stille længe nok så ville han stoppe. Men det gør han ikke og i hvad der føles som en evighed, blive han ved med at have hånden dernede. På et tidspunkt falder jeg i søvn og da jeg vågner har han heldigvis taget hånden op af mine bukser. Jeg har de sidste 4 år hvor jeg har været seksuel aktiv, ikke haft lysten til sex, og ser det mere som en måde at tilfredsstille en mands og drengs lyster, og tør heller ikke sige nej da jeg er bange for at blive afvist. Kan oplevelsen for 6 år siden have påvirket dette? Jeg har følgende sagt det til 1 af mine veninder her for 3 år siden da jeg fandt tryghed i at fortælle det til hende eftersom hun har været udsat for overgreb før, men hun fejede det hurtigt væk ved at grine lidt og sige at det var ingenting i forhold til det hun har oplevet. Da jeg fandt tryghed i at sige det til hende, men hvor hun så virkede ligeglad, har jeg ikke turde fortælle det til andre efter. Jeg har derfor undskyldt for hans opførsel ved at sige “han troede nok at han rørte ved sig selv, så det var sikkert en fejl”. Mit spørgsmål er derfor, var det overhovedet et overgreb? Har jeg gjort noget forkert? Gjorde drengen overhovedet noget forkert? Kan oplevelsen have påvirket mig mere end jeg troede, til det punkt hvor jeg ser sex som en tvang og en måde at tilfredsstille en mand på? Mvh en meget forvirret pige :)

Svar:
Hejsa og tusind tak for dit spørgsmål, og tak for at dele.
Til at starte med vil vi lige fortælle dig om, hvem der er mulighed for at snakke med om det her. Det er generelt rarest at kunne snakke rigtigt med nogen om sådan nogle ting her, og det kan føles voldsomt, når man ser ting man har oplevet tidligere i livet i et andet lys.
Der findes nogle forskellige landsdækkende tilbud, som du kan benytte dig af, alt efter hvor i landet du befinder dig, og hvornår du måske har brug for at snakke.
• Der er noget der hedder SPOR. Det er en organisation der ligesom os tilbyder telefonrådgivning. De behandler dog udelukkende sager som dine, så de er eksperter på området. De har telefontid tirsdag og onsdag fra 18-21 på 3014 0305.
• Derudover kan du kontakte CSM – Center for seksuelt misbrugte. De har både en chatrådgiving og et behandlingstilbud man kan afsøge.
• Det er også muligt at kontakte offerrådgivningen. De har døgnåbent.
• Hvis du har lyst er du også meget velkommen til at ringe til os eller chatte med os – det kan du alle hverdage fra 15-19. På den måde kan vi få en rigtig dialog omkring din situation, hvis du har lyst.
En sidste mulighed er at snakke med nogen du kender. Det kan være familie eller venner. Det kan være rigtig rart at søge hjælp og trøst hos nogen man kender, fordi de forstår dig bedre end vi gør. Vi kan godt forstå, hvis det er svært at gøre, men det er rigtig rigtig rart at få det sagt. Hvis du har ikke har lyst til det, kan du benytte dig af nogle af de ovenstående tilbud.
Når det så er sagt, så er vi rigtig kede af at høre hvad du har oplevet. Der er desværre mange der har haft lignende oplevelser, og reaktionerne kan være meget forskellige fra person til person. Det du beskriver med at være fuldstændig frosset, er en meget normal reaktion. Det kan tænkes som at kroppen går i chok. Selvom det eneste man virkelig gerne vil er at komme væk, så kan kroppen være fuldstændig stivnet. Det er der desværre mange der oplever, og det er hverken en reaktion man kan gøre for, eller der er noget som helst galt i at have.
Det er også meget normalt at prøve at forklare situationen med en logik der er rarere og mere overskuelig end det der måske i virkeligheden er sket. Akkurat som du fortæller, at du måske har tænkt at han troede at han rørte ved sig selv.
Realiteten er nok, som vi også fornemmer du er nået frem til, at det var et overgreb du var udsat for. En hver form for seksuel handling uden samtykke er pr definition et overgreb, og da du var sovende, er der ingen mulighed for at opnå samtykke.
Det kan være voldsomt at få at vide at man har været udsat for et overgreb, så vi vil endnu en gang minde dig om at der er nogen du kan snakke med, hvis du har lyst til det.
Og du har ikke gjort noget som helst galt, hverken den gang eller nu – det er drengen fra din efterskole der har gjort noget galt. Vi synes det er rigtig sejt, at du har skrevet herind og gjort dig alle de her overvejelser om din situation. Det er let at blive forvirret, og især når man som dig har haft en snak med en veninde, hvor du slet ikke har følt dig grebet. Det er rigtig synd for din veninde, hvis hun også har været udsat for et seksuelt overgreb, men bare at feje din situation af, fordi hun selv har oplevet ”noget værre” er slet ikke brugbart for dig. Dine følelser og tvivl er fuldstændig berettigede, og du skal selvfølgelig have nogen at snakke med om den her oplevelse og hvordan det måske har påvirket dig siden.
For som du selv siger, kan det sagtens have sat underbevidste spor i dig at have haft sådan en oplevelse. Der er desværre mange der får lignende udfordringer med syn på sex og lyst til sex, efter de har været udsat for et overgreb som barn eller i ungdommen. Det aller bedste du kan gøre herfra er at snakke med nogen om det. Og det kan du gøre i lige præcis det tempo du har behov for. Hvis du har behov for at snakke her og nu, så henviser vi til de muligheder vi beskrev i starten af det her svar. Og hvis du har mod på det, så anbefaler vi at snakke med nogen du kender. Nogen du er tryg ved, og som kan være sammen med dig, hvis du har behov for det.
Det er nemlig samtale der skal til, for at du kan få bearbejdet denne her situation. Først og fremmest kan der være en masse tanker og følelser omkring det, som det kan være rigtig godt at snakke med nogle professionelle om. Derudover beskriver du jo et problem med din sexlyst og dit syn på sex, som vi også tænker kunne være rart for dig at få snakket med nogen om. Det er jo ikke meningen at man skal have sex for andres skyld – det skal man egentlig kun gøre hvis man selv har lyst, og man kan gøre det med en der også har lyst. Som du selv siger, kan det sagtens være overgrebet, der har udløst denne her reaktion og sex syn i dig. Men uanset om det er det eller ej, så tror vi det kunne være rigtig rart for dig at få noget hjælp til.
Hvis du går til din egen læge, kan du garanteret blive henvist til en psykolog eller sexolog der kan hjælpe dig. Det er også muligt at søge en privat praktiserende psykolog – det koster selvfølgelig bare lidt flere penge. Sidst men ikke mindst er der også gratis mulighed for rådgivning og samtalebehandling både via SPOR og CSM som vi beskrev i starten af svaret.
Slutteligt vil vi igen bare sige, at det simpelthen er så godt at du skriver. Du er mega sej – for det kan være helt vildt svært at snakke om, og at skulle tænke så meget over noget der er sket for flere år siden.
Du er altid meget velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66. Det kan du alle hverdage fra 15-19.
Mvh Sexlinien
XX21.